Skangasin uuden LNG-terminaalin sijainti on alusten bunkraukselle erinomainen, ja terminaali on suunniteltu alusta pitäen palvelemaan monenlaisia tarpeita. Terminaalista toimitetaan LNG:tä asiakkaille yhdysputkea pitkin ja sitä lastataan myös säiliöautoihin sekä bunkrataan suoraan laivoihin.
Porin terminaali on Pohjanlahden ainoa paikka, jossa aluksia voidaan bunkrata suoraan terminaalista. Bunkrauksen käynnistyminen Porin terminaalissa aloittaa uuden aikakauden Suomen merikuljetusalalla. Myös säiliöautoista bunkraaminen yleistyy eri puolilla maata, mikä auttaa osaltaan laivanvarustajia saavuttamaan ympäristötavoitteensa.
– Skangasin Porin terminaalin virallisia avajaisia vietettiin kolme viikkoa sitten. Terminaalin käyttöönotto on tärkeä virstanpylväs Suomen markkinoiden kehittämisessä. Tämä ensimmäinen suora bunkraus uudesta terminaalistamme on myös uraauurtava tapaus, Skangasin toimitusjohtaja Tor Morten Osmundsen kertoo ja jatkaa: “Olen erittäin ylpeä siitä, että pystymme nyt tarjoamaan NEOT-yhtiön kaltaisille asiakkaille bunkrauspalvelua suoraan terminaalista.”
Ternsund on ensimmäinen Terntank-varustamon neljästä uudesta LNG-käyttöisestä laivasta, ja sitä operoi suomalainen North European Oil Trade (NEOT) -yhtiö.
– Olemme erittäin tyytyväisiä siitä, että LNG:tä pystytään nyt bunkraamaan Suomessa aivan yhden terminaalimme naapurissa. Ternsund liikennöi Suomen ja Norjan rannikolla sekä Göteborgin alueella. On hyvä, että LNG-toimittajamme pystyy tarjoamaan useita bunkrauspaikkoja eri puolilla toiminta-aluettamme. Tämä sopii erinomaisesti sekä Ternsund- että Tern Sea -aluksemme reitteihin, NEOTin Chartering Manager Satu Mattila kertoo.
LNG on ympäristöystävällisin meriliikenteen polttoaine ja täyttää meriliikenteen rikkidirektivin vaatimukset sekä tulevaisuuden tiukemmat päästörajoitukset, jotka koskevat esimerkiksi typenoksidi-, hiukkas- ja hiilidioksidipäästöjä.