– Tavaraliikenteessä vuodesta 2018 on tulossa Helsingin satamalle ennätyksellinen, vaikka kovin kasvu onkin taittunut vuoden kuluessa, Ville Haapasaari, Helsingin Sataman toimitusjohtaja kertoo.
Helsingin linjaliikenteen aluksilla kulki tammi-syyskuussa 8,9 miljoonaa matkustajaa (-1,6 %). Merimatkalle on siis lähdetty lähes edellisen, ennätysvuoden, tahdissa.
Pietariin suuntautuvat matkat osoittivat suurinta kasvua (+7 %), mutta suosituin reitti oli yhä Helsinki-Tallinna -väli, lähes 6,8 miljoonalla matkustajallaan (-2,0 %). Tallinnan liikenteessä näkyy pika-alusliikenteen puuttuminen verrattuna edellisvuoteen samoin kuin yleinen hintatason nousu Virossa. Helsinki-Tukholma -reitillä matkustajia kulki syyskuun loppuun mennessä 1,8 miljoonaa (-1,0 %) matkustajaa.
Ulkomaankaupan yksikköliikenteen kasvu hidastunut
Tammi–syyskuussa Helsingin Sataman kautta kuljetettiin rahtia yhteensä 11,4 miljoonaa tonnia (+10,4 %). Tuontia siitä oli 5,4 miljoonaa tonnia (+3,1 %) ja vientiä 5,9 miljoonaa tonnia (+18,0 %).
Konteissa liikuteltavan tavaramäärän kasvu on hidastunut alkuvuoden kiivaasta tahdista. Syyskuuhun mennessä konttiyksikköinä kulki 282 000 TEU*ta tavaraa (+3,6 %). Tonneina määrä oli 3,1 miljoonaa (+5,7 %).
Kuorma-autoilla ja perävaunuilla kulkevien yksiköiden määrä tammi – syyskuussa oli lähes 456 000 (+4,3 %). Tonneja raskas liikenne kuljetti 5,8 miljoonaa (+2,5 %).
Helsingin sataman kautta kulkee pääasiassa yksikköliikennettä, eli merikonteissa, kuorma-autoissa ja perävaunuissa kulkevaa rahtia. Suuri osa siitä on kulutustavaraa. Helsingin satama on kappaletavaraliikenteessä Suomen johtava satama.