Asennustöistä vastaavat suunnittelutoimistot Trelleborg ja Cavotec ja järjestelmät valmistuvat ensi vuoden loppuun mennessä. Tallinnan Vanhankaupungin sataman laiturit numero 5, 12 ja 13 saavat kukin kuusi ilmanpaineella toimivaa Cavotecin automaattista kiinnityslaitetta, Ship Technology kirjoittaa.
Hiljattain Cavotec voitti tarjouskilpailun täysin automaattisen MoorMaster -kiinnitysjärjestelmän toimittamisesta Turun matkustajasatamaan Vikingin isoja lauttoja varten. Järjestelmä toimitetaan vuoden 2020 aikana.
Samanlainen Cavotecin MoorMaster -automaattijärjestelmä on ollut käytössä Helsingin Satamassa vuodesta 2016 lähtien. Laitteilla on huolehdittu yli 5 000 aluksen automaattisista kiinnityksistä ja irrotuksista.
Maailmalla käytetään noin 80 MoorMaster -järjestelmää. Nämä ovat hoitaneet noin puolen miljoonan eri tyyppisen aluksen kiinnittymiset laitureihin. MoorMaster on ollut markkinoilla yli 20 vuotta ja Cavotec on tällaisen satama-automatiikan johtava toimittaja.
Takana myös EU:n rahaa
MoorMaster lyhentää alusten kääntöaikoja satamissa ja tehostaa kiinnityksiä perinteisiin menetelmiin verrattuna. Koska automatisaatio nopeuttaa toimintoja, se säästää myös polttoainetta ja vähentää alusten kasvihuonepäästöjä satamissa.
Samaa painottaa myös Tallinnan sataman infrastruktuurista vastaava johtaja Peeter Nõgu, jonka mukaan kehittynyt teknologia mahdollistaa alusten nopeammat kiinnitykset ja irrotukset satamissa.
– Automaattiset kiinnityslaitteet tulevat pääasiassa Tallinnan ja Helsingin välillä kulkevien alusten käyttöön. Näillä kiireisimmillä reiteillämme jokainen merellä tai satamassa säästetty minuutti merkitsee kaikille erittäin paljon, Nõgu kertoo.
Hänen mukaansa ilmanpaineella toimivilla kiinnitysjärjestelmillä on takana jo melkein neljännesvuosisadan historia, jonka aikana ne ovat osoittaneet paitsi toimivuutensa, nopeutensa ja ympäristöystävällisyytensä myös työturvallisuuteensa. Automaattisessa kiinnityksessä kun ei satu inhimillisiä virheitä, satamajohtaja perustelee.
Euroopan unionin Connecting Europe -ohjelma rahoittaa Tallinnan automaattijärjestelmää TWIN-PORT 3 -hankkeen pohjalta. Lauttavarustamot Eckerö Line, Viking Line ja Tallink sekä Helsingin kaupunki ovat mukana projektissa, johon osapuolet ovat varanneet 61,2 miljoonaa euroa.