Serokan tilastojen mukaan Kiinasta tulevat tavaramärät Yhdysvaltain satamiin laskivat jo huhtikuusa 3,8 prosenttia ja edelleen toukokuussa 8,7 prosenttia vuositasolla, ja alamäki jatkuu. Hänen mielestään presidentti Donald Trumpin määräämien tuontitullien kokonaisvaikutuksia on syytä arvioida tarkemmin, Reuters kirjoittaa.
Los Angeles oli viime vuonna Yhdysvaltain konttisatamien ykkönen. Sataman kautta kulkeneiden rahtien arvo asettui 284 miljardin dollarin tietämille, ja tästä 145 miljardin dollarin arvoiset rahdit tulivat suoraan Kiinasta.
Satamajohtaja Serokan mukaan pelkästään Los Angelesin sataman työllisyysvaikutukset ylettyvät miljoonaan työpaikkaan Kaliforniassa. Yhdysvaltain muut konttisatamat työllistävät kaikkiaan 2,7 miljoonaa amerikkalaista. Seroka sanoo kuulleensa monien varustamoyhtiöiden varautuvan tulleihin reittejään ja toimintojaan sopeuttamalla.
Putoavat indeksit ovat ennen näkemättömiä
Kansainvälisen konttiliikenteen tapaan myös Los Angelesin satamassa ovat edessä vuoden kiireisimmät ajat, sillä koulun koulujen alkuun ja joulukaupan kuljetuksiin varaudutaan jo nyt käynnistyneellä kolmannella neljänneksellä. Tullien tuoma epävarmuus häiritsee päätöksentekoa logistiikka-alalla.
Trumpin tullipäätösten takia monet kuljetusalan indeksit ovat heittäneet häränpyllyä. Esimerkiksi Shanghain sataman kontti-indeksi SCFI (Shanghai Containerized Freight Index) kohti USA:n länsirannikkoa on pudonnut toukokuusta lähes 20 pistettä.
– Putoavat indeksiluvut panevat meidät miettimään ruuhka-aikaan valmistautumista. Tällaisia indeksilukuja ei tavallisissa oloissa ole nähty, eikä ainakaan alaspäin, Seroka kertoo Reutersille.
Maailman toiseksi suurin konttivarustamo, sveitsiläinen MSC kertoi lopettavansa yhden Tyynen meren yli kulkevan konttireittinsä heinäkuun 4. päivästä alkaen. MSC on operoinut kyseistä linjaa yhdessä vieläkin isomman kilpailijansa, tanskalaisen Maersk Linen kanssa. MSC kertoo päätöksen syyksi ”nykyisen epävarman tilanteen Tyynenmeren liikenteessä.”
Vaikka kyseinen MSC:n ja Maerskin linja ei liikennöi Los Angelesin kautta, päätös kertoo satamajohtaja Serokalle sitäkin enemmän myös Los Angelesin satamaa uhkaavista epävarmuuksista.