Venezuela on konttien uusi hautausmaa

Öljyvaltio Venezuelan talouden kriisiä kuvaa hyvin valtionyhtiöiden tehottomuus palauttaa tyhjiä kontteja rahtaajille. Venezuelan palauttamattomista konteista koituvat velat lähentelevät jo miljardin dollarin sakkomaksuja.

Uutistoimisto Reutersin mukaan jokainen tyhjillään seisova kontti aiheuttaa sadan dollarin myöhästymismaksut päivässä.

Öljyvaltio Venezuelan talouden kriisiä kuvaa hyvin valtionyhtiöiden tehottomuus palauttaa tyhjiä kontteja rahtaajille. Venezuelan palauttamattomista konteista koituvat velat lähentelevät jo miljardin dollarin sakkomaksuja.

Uutistoimisto Reutersin mukaan jokainen tyhjillään seisova kontti aiheuttaa sadan dollarin myöhästymismaksut päivässä.

Ongelma on paisunut viimeksi kuluneiden kuuden vuoden aikana. Venezuelan suurimpia konttivelkojia ovat tanskalainen jättivarustamo Maersk ja saksalainen Hamburg Sub.

Saksalaiset eivät kommentoi tilannetta, mutta Maerskin edustajan mukaan Venezuelan tilanne on kehittynyt ´kaiken aikaa haastavammaksi.´

Rahdit kolminkertaisiksi

Nykyään rahtiyhtiöt eivät enää mielellään lähetä konttejaan Venezuelaan, koska niiden palauttaminen on hidasta ja epävarmaa. Myös Venezuelaan suuntautuvat merirahdit ovat kohonneet kolminkertaisiksi muihin latinalaisen Amerikan maihin verrattuna.

Varustamoiden kuljetusboikottiin ovat liittyneet lähes kaikkien toimialojen yritykset lentoyhtiöistä teleoperaattoreihin. Kaikilla on miljardisaatavia Venezuelan sosialistihallinnolta.

Presidentti Nicolas Maduron hallintoa rasittaa kolminumeroinen inflaatioprosentti ja pula kuluttajatavaroista. Reutersin mukaan sekasortoinen tilanne muistuttaa jo entisen Neuvostoliiton hajoamisen päiviä.

Koko kuljetusala kriisissä

Maan suurin satama Puerto Cabello on muuttunut tyhjien konttien ulkovarastoksi, opposotiota edustava Deyalitza Aray sanoo.

Presidentti Maduroa lähellä olevat virkamiehet syyttävät tilanteesta poliittisten vastustajien käymää taloudellista sotaa hallitusta vastaan.

Niin tai näin, varustamoilla on tällä hetkellä vähän keinoja saada Venezuelan hallitus vastaamaan veloistaan.

Venezuelan vientitulot riippuvat melkein yksinomaan raakaöljystä, ja öljyn pitkään alhaalla madellut hinta on aiheuttanut maassa jyrkän taloustaantuman. Myös edesmenneen presidentti Hugo Chavezin hallintoa on syytetty korruptiosta ja julkisten varojen holtittomasta hoidosta.

Kansainväliseen riskinhallintaan erikoistuneen Willis Towers Watsonin analyytikko Andrew van den Born sanoo, että Venezuelan koko kuljetusala on kriisissä ja että hätätila heijastelee kansantalouden laajempaa lamaa.

 

 

 

Jaa artikkeli