02.11.2018

SCM:n LNG-käyttöinen Aframax-tankkeri ajoi läpi Koillisväylän

Venäläisen Sovcomflotin omistama LNG-käyttöinen jäävahvistettu tankkeri m/t Lomonosov Prospect on seilannut onnistuneesti Koillisväylän läpi lähes tulkoon ilman jäänmurtajien apua. Vetoisuudeltaan 114 000 dw-tonnin alus toi öljytuotteita Etelä-Koreasta lokakuun lopussa pohjoiseen Eurooppaan päättyneellä neitsytmatkallaan.

Kuva: SCF

Arc4 -jääluokan alukselta kesti viikon verran kulkea 2 194 merimailin mittainen matka Tsukotkan niemimaalta Novaja Zemljan saaristoon Barentsin meren rannalle. Reitistä 950 merimailin osuus oli jäiden peitossa ja matkan haastavimmilla osuuksilla Itä-Siperian merellä tankkeria saattoi venäläisen Atomflotin ydinkäyttöinen murtaja Taimyr.

M/t Lomonosov Prospect on aivan uusi laiva, sillä se luovutettiin SCF:lle eli Sovcomflotille vasta lokakuun alussa Etelä-Koreassa. Aframax-alus on 250 metriä pitkä ja 44 metriä leveä ja sillä on 22 hengen miehistö. Laiva on järjestyksessä toinen SCF:n tilaamasta kuudesta LNG-käyttöisestä samankokoisesta tankkerista.
LNG yleistyy tankkereiden polttoaineena
Aiemmin lokakuussa SCF:n toinen alus, 1A-jääluokan tankkeri m/t Gagarin Prospect kuljetti lastin raakaöljyä Primorskin terminaalista eli entiseltä Koivistolta Suomenlahden, Itämeren ja Pohjanmeren läpi Rotterdamiin. Myös Gagarin Prospect käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua.
SCF tilasi syyskuussa kaksi uutta LNG-käyttöistä Aframax-luokan jäävahvistettua tankkeria. Laivat rakentaa venäläinen Zvezdan telakka ja molemmat alukset on aikarahdattu 20 vuoden sopimuksilla energiajätti Rosneftin käyttöön, The Maritime-Executive kirjoittaa.
Ilmastonmuutos ja mannerjäiden sulaminen on lisännyt venäläisten ja muiden maiden kiinnostusta kuljetuksiin Koillisväylällä ja muilla arktisilla merialueilla.
Jaa artikkeli
Paroc Banneri