Kaikkien alusten kulku Suomen aluevesillä, ja Suomen lipun alla kulkevien alusten kulku maailmalla on edelleen hyvin turvallista

Viimeisten kymmenen vuoden aikana Suomen vesialueilla on tapahtunut vuosittain 25–41 kauppamerenkulun onnettomuutta. Yleisimmät onnettomuustyypit ovat karilleajot ja pohjakosketukset sekä törmäykset ja kosketukset.

Kuvituskuva: iStock

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kertoo vastaanottaneensa viime vuonna 41 kauppamerenkulun onnettomuusilmoitusta, joista 34 tapahtui Suomen vesialueilla. Lisäksi tilastointiin kymmenen Suomen vesialueilla tapahtunutta vaaratilannetta.

– Kokonaisuudessaan suomalaisen merenkulun turvallisuustilanne on vakaa ja hyvä. Sitä tulee vaalia ja parantaa entisestään, sillä merenkulku on Suomelle elinehto. Traficomissa edistämme merenkulun turvallisuutta erityisesti valvomalla sekä osallistumalla kansainväliseen vaikuttamis- ja lainsäädäntötyöhön. Nyt kun Suomi on Kansainvälisen merenkulujärjestö IMO:n neuvoston jäsen, meillä on entistä paremmat mahdollisuudet vaikuttaa Suomelle tärkeisiin säädöksiin myös turvallisuuden näkökulmasta, Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäki sanoo.

Lähde: Traficom

Viime vuonna Traficom tilastoi 32 suomalaisille aluksille tapahtunutta onnettomuutta. Niistä 25 raportoitiin Suomen vesialueella ja seitsemän onnettomuutta sattui aluksen ollessa ulkomailla. Vuonna 2022 suomalaisille aluksille tapahtui yhteensä 27 onnettomuutta. Sen lisäksi suomalaisille aluksille sattui vuoden 2023 aikana yhdeksän vaaratilannetta, joista seitsemän tapahtui Suomen vesialueilla ja kaksi vaaratilannetta aluksen ollessa ulkomailla. Vuonna 2022 suomalaiset alukset ajautuivat kymmeneen vaaratilanteeseen, joista kahdeksan tapahtui Suomen vesialueilla ja kaksi ulkomailla.

Kauppamerenkulun onnettomuuksien seuraukset ovat olleet lieviä. Niistä ei ole aiheutunut vakavia haittoja ympäristölle, eivätkä ne ole johtaneet ihmishenkien menetyksiin tai vakaviin loukkaantumisiin.

Traficom painottaa ilmoittamisen tärkeyttä

Merilaki on jo kauan velvoittanut ilmoittamaan kaikista kauppamerenkulun onnettomuuksista viranomaiselle, mutta nykyisen kaltainen vaaratilanteiden ilmoitusvelvollisuus on ollut voimassa vasta vuodesta 2017 lähtien.

Matalan ilmoituskynnyksen avulla viranomaiset saavat kattavan kokonaiskuvan merenkulun turvallisuustilanteesta ja voivat sen avulla ehkäistä tehokkaasti onnettomuusriskejä. Samalla esimerkiksi vesiväylien haastavia kohtia voidaan kartoittaa paremmin ja huomioida ne tulevaisuuden suunnittelutyössä.

– Haluamme painottaa onnettomuus- ja vaaratilanteiden ilmoittamisen tärkeyttä sekä hyödyllisyyttä merenkulkijoille. Parantunut turvallisuus ja onnettomuuksien ennaltaehkäisy vähentävät myös asianosaisille ja yhteiskunnalle aiheutuvia kustannuksia, Traficomin asiantuntija Esa Pasanen muistuttaa.

Traficom tarkastelee kauppamerenkulun turvallisuudesta vuosittain. Se on vastaanottanut vuosien 2017–2023 aikana yhteensä 142 ilmoitusta vaaratilanteista. Lukuun sisältyvät sekä suomalaisille että ulkomaalaisille aluksille tapahtuneet vaaratilanteet Suomen aluevesillä, sekä suomalaisille aluksille tapahtuneet vaaratilanteet ulkomailla.

Vaula Aunola

Jaa artikkeli