Espoon kaupunki valitsi Alltime Group Oy:n vesiväylien kunnossapidon kumppaniksi. Yritys digitalisoi Espoossa noin 80 merenkulun turvalaitetta.
Seuraavaksi palvelua voidaan tarjota myös muille yrityksen väylänhoidon asiakkaille ympäri Suomen. Yli 60 prosenttia Suomen meri- ja sisävesiväylien turvalaitteista on Alltimen kunnossapidossa.
– Olen innoissani päästessämme viemään digitalisaatiota eteenpäin myös väylänhoidossa. Kunnossapidossamme on noin 12 000 merenkulun turvalaitetta Suomessa, ja digitalisoimalla niiden valvontaa asiakkaamme saavat reaaliaikaista dataa sekä ympäristöystävällisempää ja tehokkaampaa palvelua. Kiitos Espoon kaupungille, joka toimii suunnannäyttäjänä tässä kanssamme. Tämä on väylänhoidon tulevaisuutta, sanoo Alltime Suomen vesiväylien infrapalveluista vastaava liiketoimintajohtaja Antti Sappinen.
Satelliitti välittää tiedot online
Viittojen digitalisointi tapahtuu asentamalla niihin GNSS-trackerit. Ne välittävät tietoa satelliitin kautta alustaan, josta sijainti- ja statustieto voidaan jakaa kaikille sitä tarvitseville.
– Tietoja käyttävät turvalaitteiden ylläpitäjät, ja niitä voidaan välittää myös väylien käyttäjille, Sappinen kertoo.
Projektin ensimmäiset kaukovalvottavat turvalaitteet asennetaan jo tänä keväänä.
Reaaliaikaisen datan pohjalta laitteiden vikaantumisiin tai rikkoontumisiin voidaan reagoida nopeasti ja tehokkaasti.
– Väylän omistaja saa käyttöönsä digitaalisen hallintaportaalin, josta turvalaitteiden monitorointi tapahtuu online. Tämä tuo huomattavaa lisäarvoa väylien ylläpitäjille.
Myös raportointi tehostuu
Kaukovalvonnan ansiosta sijaintitarkastusvelvoitteet viranomaisille täyttyvät digitaalisesti, ja vuositarkastukset helpottuvat.
– Käytännössä vuosittaiset paikan päällä suoritettavat sijaintitarkastukset jäävät pois, Sappinen tarkentaa.
Turvalaitteiden digitaalinen etävalvontapalvelu auttaa vähentämään palvelutuotannosta aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä, koska veneestä käsin suoritettavaa valvontaa tarvitaan vähemmän.
Sappinen luottaa siihen, että tekniset ratkaisut toimivat hyvin myös talviolosuhteissa. Varsinaisia haasteita kehitystyön aikana ei ilmennyt.
– Julkisen sektorin päätökset ja hyväksymismenettelyt veivät ehkä enemmän aikaa kuin itse teknologian kehittäminen.
Vaula Aunola