18.12.2020

Viidennen projekti 22220:n jäänmurtajan köli laskettiin Pietarissa

16. joulukuuta laskettiin viidennen (neljännen sarjavalmisteisen) projekti 22220:aan kuuluvan jäänmurtaja Chukotkan köli Baltian telakalla Pietarissa.

Kuva: Rosatom

Seremoniaan osallistuivat Tšukotkan autonomisen piirikunnan kuvernööri Roman Kopin, Rosatomin pääjohtaja Aleksei Lihatsev, Pietarin varakuvernööri Jevgeni Elin, Rosatomin apulaispääjohtaja ja Koillisväylän direktoraatin johtaja Vjatseslav Ruksha, Venäjän Maritime Register of Shipping -luokituslaitoksen ydinkäyttöisten alusten osaston apulaisjohtaja Vladimir Jegorov, United Shipbuilding Corporationin apulaispääjohtaja David Adamia, FSUE Atomflotin pääjohtaja Mustafa Kashka, ja Baltian telakan pääjohtaja Aleksei Kadilov.

“Baltian telakan viimeaikaisessa historiassa ei ole ollut toista vastaavaa viiden samaan sarjaan kuuluvan ydinkäyttöisen jäänmurtajan projektia”, totesi Aleksei Kadilov avauspuheenvuorossaan. Hän kiitti yhtiön henkilökuntaa ja telakan asiakasta Rosatomia luottamuksesta.

“Uusi jäänmurtajien sarja on insinöörityön riemuvoitto. Nämä ovat vahvimmat ja tehokkaimmat jäänmurtajat planeetallamme. Olemme ylpeitä venäläisten osien osuuden jatkuvasta kasvusta. Olen vakuuttunut, että tulevaisuudessa näemme paljon uusia innovatiivisia ratkaisuja”, Aleksei Lihatsev lausui.

”Tämänkaltaisia murtajia tarvitaan Koillisväylän liikennöintiin ja vähentämään alueen riippuvuutta lyhyiden etäisyyksien merikuljetuksista ja siirtymään kohti ympärivuotista rahtiliikennettä koko Koillisväylällä. Tällä on iso vaikutus elämänlaatuun ja investointien toteuttamiseen”, Roman Kopin sanoi.

”Jälleen yksi köli on laskettu. Tämä vahvistaa työntekijöiden korkean ammattitaidon. Meillä ei ole epäilystäkään, etteikö tämä tilaus tulisi valmiiksi laadukkaasti ja sovitussa ajassa”, Jevgeni Elin kommentoi.

“Tänään on laskettu viidennen sarjaan 22220 kuuluvan ydinkäyttöisen jäänmurtajan, nimeltään Chukotka, köli. Sen myötä valmistaudumme Koillisväylän ympärivuotiseen liikennöintiin. Toiseksi se osoittaa, että olemme onnistuneet vaihtamaan jäänmurtajamme tehokkaampiin ja moderneihin häiritsemättä Jäämeren alueella meneillään olevia isoja projekteja. Uusia investointeja voi tehdä luottavaisin mielin, sillä ydinkäyttöisten jäänmurtajien kapasiteetti on turvattu 40 vuodeksi. Ja sen jälkeen tulee taas uusi ydinkäyttöisten murtajien sukupolvi”, sanoi Vjatseslav Ruksha.

”Sarjaan 22220 kuuluvat ydinkäyttöiset jäänmurtajat luovat nykyaikaisen jäänmurtajalaivaston perustan”, sanoi Mustafa Kashka. ”Ydinkäyttöinen jäänmurtaja Arktika suoritti ensimmäisen tehtävänsä Koillisväylän vesillä. Aluksen miehistö suoritti kaikki sille annetut tehtävät. Minulla ei ole epäilystäkään, etteikö viidennen ydinkäyttöisen jäänmurtajan Chukotkan rakentamisessa otettaisi huomioon aiempien 22220-sarjan murtajien rakentamisesta saatuja kokemuksia ja että meille luovutetaan kaikki ilmoitetut piirteet täyttävä jäänmurtaja.

Perinteiden mukaisesti aluksen pohjaan asennettiin myrskylauta, sen asensivat Tšukotkan autonomisen piirikunnan kuvernööri Roman Kopin, Rosatomin pääjohtaja Aleksei Lihatsev, United Shipbuilding Corporationin apulaispääjohtaja David Adamia ja FSUE Atomflotin pääjohtaja Mustafa Kashka.

Viidennen 22220-sarjan jäänmurtaja Chukotkan kölinlaskun asiakirjan allekirjoittivat Mustafa Kashka, Vladimir Egorov ja Aleksey Kadilov.

Ydinkäyttöinen jäänmurtaja Chukotka on määrä ottaa käyttöön joulukuussa 2026.


FSUE Atomflot ja Baltian telakka sopivat 3. ja 4. sarjavalmisteisen ydinkäyttöisen jäänmurtajan rakentamisesta elokuussa 2019. Sopimuksen arvo on 100 miljardia ruplaa.

Neljäs sarjavalmisteinen ydinkäyttöinen jäänmurtaja Chukotka on suunniteltu myös suuren kapasiteetin alusten itsenäiseen avustamiseen sekä johtamaan läntisen Jäämeren alueen laivastoa. Aluksen kaksoissyväys-konsepti mahdollistaa toimimisen sekä Pohjoisella Jäämerellä että napajokien suilla, erityisesti Jenisein suiston ja Obinlahden matalilla alueilla.

Iceberg Central Design Bureau suunnitteli jäänmurtajan teknisen projektin vuonna 2009. Murtajassa on kaksi erikoissuunniteltua uuden sukupolven RITM-200-reaktoria sekä höyryturbiiniyksikkö, joiden kapasiteetti on 175 megawattia.

RITM-200:n innovatiivisen ja ainutlaatuisen suunnittelun on toteuttanut yksi vanhimmista ydinalalla toimista suunnittelutoimistoista – OKBM Afrikantov (Nižni Novgorod, osa JSC Atomenergomashia). Runsas kokemus reaktoreiden rakentamisesta ydinkäyttöisille jäänmurtajille ja niiden operoinnista sekä maailman ydinalan trendit ovat RITM-200:n suunnittelun pohjana. Siihen kuuluu kaksi reaktoria, joiden kummankin kapasiteetti on 175 megawattia. RITM-200 on edeltäjiään lähes puolta kevyempi ja kompaktimpi, sen materiaalikulut ovat alhaisemmat, se vie alukselta vähemmän tilaa ja on siten energiatehokkaampi. Ratkaisuun on päästy rakenteellisesti siten, että höyrygeneraattorit, jotka olivat aiemmin reaktorin ulkopuolella, ovat nyt integroidusti sen sisällä.

Aluksen pääominaisuudet: pituus 173,3 metriä (160 m DWL); leveys: 34 metriä (33 m DWL); korkeus 15,2 metriä; kapasiteetti: 60 MW (potkuriakseleilla); matkanopeus: 22 solmua (avovedessä); syväys: 10,5 metriä / 8,65 metriä; jäänmurtokyky: 2,9 metriä; uppoama: n. 33 540 tonnia; arvioitu käyttöikä: 40 vuotta; miehistön lukumäärä: 53 henkeä.

Ensimmäinen sarjavalmisteinen ydinkäyttöinen jäänmurtaja Sibir, toinen Ural ja kolmas Yakutia ovat rakenteilla Baltian telakalla.

 

 

Jaa artikkeli