06.09.2024

Wärtsilä ja Eidesvik muuntavat offshore-huoltoaluksen kulkemaan ammoniakilla

Viking Energy -aluksesta tulee maailman ensimmäinen ammoniakkipolttoainetta käyttävä liikenteessä oleva alus. Sen arvioidaan aloittavan liikennöinnin ammoniakilla vuonna 2026.

Kuva: Peter Tubaas/Vestland Media.

Wärtsilä toimittaa norjalaiselle varustamolle Eidesvikille kokonaisratkaisun, jonka avulla offshore-huoltoalus muunnetaan käyttämään polttoaineenaan ammoniakkia. Muutosprojekti on suunniteltu vuoden 2026 alkupuolelle, ja lopullisen käyttöönoton odotetaan tapahtuvan vuoden 2026 toisen kvartaalin aikana.

Aluksesta tulee maailman ensimmäinen ammoniakkipolttoainetta käyttävä liikenteessä oleva alus. Samalla aluksesta tulee ensimmäinen, jolla on käytössään Wärtsilän ammoniakkiratkaisu.Viking Energy -alus palvelee energiayhtiö Equinorin tarpeita. Equinor vuokraa aluksen käyttöönsä ja myös rahoittaa sen muuntamista.

Wärtsilä 25 Ammonia -moottorin lisäksi Wärtsilä toimittaa alukseen ammoniakin kokonaisratkaisun, mukaan lukien AmmoniaPac-polttoainekaasun syöttöjärjestelmän, Wärtsilän ammoniakkipäästöjen vähentämisjärjestelmän (WARMS) ja ammoniakille suunnitellun selektiivisen katalyyttisen pelkistysjärjestelmän. Huoltoa ja ylläpitoa koskeva palvelusopimus on  olennainen osa kauppaa.

Wärtsilän julkaisema raportin mukaan nykyiset ratkaisut hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi, kuten polttoainetehokkuuden parantaminen, voivat vähentää merenkulun päästöjä jopa 27 prosenttia. Kestävät polttoaineet – esimerkiksi ammoniakki – ovat kuitenkin välttämättömiä, jotta loput 73 prosenttia päästöistä pystytään poistamaan.

Wärtsilän konsernijohtaja Håkan Agnevall korostaa toimialojen välisen yhteistyön merkitystä.

– Merenkulun on oltava päästötöntä 25 vuoden kuluttua – eli yhden aluksen elinkaaren aikana. Tämän tavoitteen saavuttaminen vaatii kaikkien merenkulun toimijoiden ja yhteistyötahojen koordinoitua toimintaa, jotta koko merenkulkujärjestelmä muuttuu, Agnevall toteaa yhtiön tiedotteessa.

– Uusi sopimuksemme vahvistaa Eidesvikin ja Wärtsilän asemaa merenkulun muutoksen etujoukossa, Agnevall jatkaa.

Viking Energyn muuntaminen ammoniakkikäyttöiseksi on tulosta Wärtsilän ja Eidesvikin kumppanuudesta Apollo-hankkeessa, joka saa yhteisrahoitusta Horisontti Eurooppa -puiteohjelmasta.

Eidesvik oli maailman ensimmäinen varustamo, joka otti käyttöönsä LNG-käyttöinen offshore-huoltoaluksen. Se sai myös maailman ensimmäisen Battery Power -merkinnän Viking Energy -alukselleen Wärtsilän asentamasta akkujärjestelmästä.

– Jotta vihreä siirtymä onnistuu, tarvitsemme tiivistä yhteistyötä halki koko arvoketjun. Eidesvikillä on ainutlaatuista kokemusta innovatiivisten, päästöjä vähentävien teknologioiden ensimmäisenä käyttäjänä. Olemme ylpeitä siitä, että uraauurtava hankkeemme Wärtsilän ja Equinorin kanssa voi jälleen toimia suunnannäyttäjänä, sanoo Eidesvik Offshoren toimitusjohtaja Gitte Gard Talmo.

Vaula Aunola

 

Jaa artikkeli