Oulun kaltaiselle oman verkon kehittämiselle ei Alahäme ainakaan heti näe perustetta. Hänen mukaansa ensin pitää miettiä, mihin 5g:tä tarvitaan.
– Meillä on jo satamassa todella hyvä valokuituverkko. Nyt 5g:stä puhutaan hirveästi, mutta sille on löydettävä oikea rooli.
Nopeampi verkko voisi Alahämeen mukaan palvella laivojen erilaisia viestintätarpeita. Sitä voisi myös hyödyntää, kun erilaisia toimintoja automatisoidaan. Tarpeiden pitäisi kuitenkin olla selvät ennen kuin lähdetään miettimään investointeja.
Oulun Satamassa oman verkon investointiin on päädytty, koska alueen kaupallisen verkon ei katsota pystyvän tarjoamaan takuuvarmasti riittävän kohdennettuja palveluja. Verkon kapasiteetin pitää riittää esimerkiksi ahtaustoiminnoissa. Lisäksi monet yritykset ovat herkkiä tietoturvan suhteen, ja oma verkko koetaan luotettavammaksi.
Alahämeen mukaan kaupallisten verkkojen kapasiteetti on toki ongelma myös Turussa, mutta omaan verkkoon satsaamisessa riittää avoimia kysymyksiä.
– Nyt satama-alueelle tarvitaan vähintään kaksi tukiasemaa, ettei olisi katvealueita. Jos päästään palaamaan normitilanteeseen ja laivoilla on taas paljon matkustajia, varmasti omaa verkkoa tarvittaisiin, hän muotoilee.
Satsaukset 5g-verkon saamiseksi saavat kuitenkin vielä odottaa. Osasyy tähän on Turun tuleva matkustajaterminaali-investointi, jonka sijaintipaikka on vielä arvoitus. Ehdotusta uuden yhteisterminaalin paikaksi odotetaan loppuvuonna. Turussa 5g:n testaaminen kuuluu EU-rahoitteiseen SecurePax-hankkeeseen. Tietoliikenteen ja turvallisuuden kehittämiseen tähtäävän hankkeen eteneminen taas on tällä hetkellä jäissä, sillä Tallink Siljalla ja Viking Linella riittää painittavaa koronan vaikutusten kanssa.
– Tänä vuonna varustamojen ja sataman piti aloittaa pilotointeja, mutta tähän on nyt otettu aikalisä. Ensi vuoden alkupuolella ratkaistaan, saadaanko pilotoinnit käyntiin, Alahäme tiivistää. Hankkeessa kartoitetaan 5g-testien ohella muun muassa teknisiä ratkaisuja matkustajien henkilöllisyyden tunnistamiseen terminaaleissa. Lisäksi pyrkimyksenä on ottaa käyttöön tekniikkaa, jolla estetään ei-toivottujen matkustajien laivaanpääsy ja havaitaan vaarallisia esineitä laivalla ja terminaalissa.
-
Teksti: Tomi Kangasniemi