Uuden terminaalin rakennustyöt alkavat tammikuussa 2025, ja suunniteltu valmistumisaika on loppuvuonna 2026.
ORIGAMI-nimeä kantavan matkustajaterminaalin pääjulkisivumateriaaleja ovat lasi ja alumiini. Kolmikerroksinen kokonaisuus käsittää yli 10 000 neliömetriä ja sen monimuotoiset julkisivut ovat erittäin vaativat. Hankkeessa tavoitellaan Rakennustiedon ympäristöluokituksen kolmea tähteä, mikä vastaa hyvää ympäristölaadun tasoa.
– Olemme erittäin iloisia, että saamme olla mukana kehittämässä Turun matkustajasatamaa. Tavoitteenamme on rakentaa näyttävä tulevaisuuden matkustajaterminaali voittaneen arkkitehtisuunnitelman mukaisesti niin, että voimme olla ylpeitä tuhansien ihmisten kulkiessa päivittäin laivaan, sanoo tulosyksikön johtaja Vesa Hintukainen Skanskasta.
Uusi matkustajaterminaali tulee vauhdittamaan myös Turun kaupunkikehitystä ja sen rakentaminen mahdollistaa muun muassa Linnanniemen alueen edistämistä. Tavoitteena on luoda Turun linnan ympärille merellinen, elävä ja toiminnoiltaan monipuolinen alue sekä matkailijoiden että kaupunkilaisten hyödyksi ja iloksi.
– Terminaalirakennus on keskeinen osa matkustajasataman kehittämistä ja tärkeä askel Linnanniemen avaamisessa kaupunkilaisten käyttöön. Olemme saaneet hankkeeseen mukaan kokeneen rakentajan, jonka luotettaviin ja osaaviin käsiin voimme luottavaisin mielin uskoa rakentamisen, toteaa Turun Sataman toimitusjohtaja Erik Söderholm.
Terminaalin sähköurakoitsija valittu
Terminaalin sähkötöiden urakkakilpailutus käytiin samanaikaisesti terminaalin pääurakan kilpailutuksen kanssa osana Ferry Terminal Turku -hanketta. Turun Sataman hallitus päätti 20.12. pidetyssä kokouksessa valita Are Oy:n terminaalin sähkötöiden urakoitsijaksi.