ESL Shipping uusii laivastoaan, uudisrakennukset aikarahtauksiinkin

ESL Shippingillä on käynnissä mittava laivaston uudistamisohjelma. Intialaisella Chowgulen telakalla Goassa yhtiö otti juuri ennen vuodenvaihdetta vastaan kahdentoista 5 400 tdw ympäristöystävällisen aluksen uudisrakennussarjan viidennen yksikön Maximarin vähän sen jälkeen kun sarjan kuudes, Terramar, oli laskettu vesille.

Kuva: ESL shipping

Sarjan loput alukset valmistuvat kolmen kuukauden välein ja koko sarja on valmiina syksyyn 2026 mennessä.

Uusien laivojen päästöt ovat puolet siitä kuin nykyisin käytössä olevilla yksiköillä, mihin myötävaikuttaa myös akkupaketti, jolla satamakäynnit voidaan hoitaa kokonaan päästöttömästi. Maximar on juuri saapumassa Euroopan vesille kierrettyään Afrikan kotimatkallaan. Näitä uudisrakennuksia operoi ESL Shippingin ruotsalainen tytäryhtiö AtoB@C Shipping Ab Ystadissa.

ESL Shippingin uudisrakennukset jatkuvat vähän suurempien handy-size alusten sarjalla kiinalaiselta China Merchants Jinling Shipyard (Nanjing) Co, Ltd:ltä Nangingista. Tilauksessa on neljä 1A1 jääluokan alusta, jotka Suomen varustamo saa vuoden 2027 lopulla ja 2028 alussa. Investoinnin arvo on noin 190 milj. euroa.

ESL Shippingin  ruotsalainen tytäryhtiö AtoB@C Shipping jatkaa laivastonsa uusimista lisäämällä laivastoonsa kuusi vähäpäästöistä uudisrakennusta vuosina 2025–2027 saatuaan solmittua pitkäaikaiset aikarahtaussopimukset saksalaisen BAAS Shippingin kanssa Hampurista. Näillä korvataan vanhempia pitkäaikaisrahdattuja aluksia.

Kuva: AtoB@C Shipping

Dutch Groot Designin moderneilla ja tehokkailla linjoilla suunnittelemat 5 900 tdw jääluokan 1A alukset mahdollistavat nekin lähes 50 % vähennyksen hiilidioksidipäästöissä verrattuna tämänhetkisen laivaston 5 000 tdw aluksiin. Alukset on suunniteltu ottamaan joustavasti eri lastityyppejä, sillä niissä on yksi 71 metriä pitkä 321 000 kuutiojalan laatikkomainen lastiruuma sekä osittainen välikansi, jota voidaan käyttää myös laipioina.

”Investoimme tällä hetkellä omistamamme laivastomme uusimiseen, mutta samalla meidän on turvattava nykyaikainen, vähäpäästöinen kapasiteetti myös aikarahdatulle laivastollemme”, sanoo kaupallinen johtaja Frida Rowland, AtoB@C Shippingin ja ESL Shippingin kaupallinen johtaja.

Uudet alukset rakennetaan Zhenjiangissa Kiinassa Jiangsu Dajin Heavy Industry Co., Ltd:n telakalla, joka on perustettu vuoden 2012 lopulla. Dajinin telakka kuuluu Shenzhenin pörssissä noteerattuun Tianhaifangwu Groupiin, joka käsittää myös muista merellisistä tuotteista tunnetun Bestway-yhtiön. ”Dajin Shipyardin kuudella uudisrakennuksella tuomme kumppaneillemme tehokkaita ja joustavia aluksia. Olemme iloisia, että nämä alukset liittyvät tähän rahtaussopimukseen ja palvelevat liikennettä, joissa näiden alusten edut kestävän kehityksen kannalta ovat relevantteja”, kommentoi BAAS:n toimitusjohtaja Dierk Faust.

Ensimmäinen alus, Baymar, toimitettiin Kiinan telakalta jo lokakuussa viime vuonna ja se tulee AtoB@C Shippingin liikenteeseen lähiviikkoina. Toinen alus, Soundmar, on tammikuun viimeisenä päivänä lähtenyt Singaporesta kiertämään Afrikkaa kohti Eurooppaa, jonne sen odotetaan saapuvan maaliskuun puolivälissä. Loput neljä on tarkoitus toimittaa telakalta vuoden 2026 aikana.

 



	
Jaa artikkeli