Poliiisi tiedotti tänään, että Keskusrikospoliisin tekemä esitutkinta ja Eagle S -säiliöaluksella tehdyt tekniset tutkintatoimenpiteet saatiin siihen vaiheeseen, että tutkinnan kannalta ei ole estettä siihen, etteikö alus voisi jatkaa matkaansa Suomen aluevesiltä. Aluksen takavarikko purettiin perjantaina 28.2.2025.
Aluksen miehistöön kohdistuvien pakkokeinojen osalta tilannetta arvioidaan erikseen. Esitutkinnan perusteella kahdeksaa henkilöä epäillään rikoksesta. Tällä hetkellä matkustuskiellossa on kolme henkilöä, eli matkustuskiellot on kumottu kuluvalla viikolla viiden henkilön osalta. Ne henkilöt, jotka on määrätty matkustuskieltoon, eivät voi poistua maasta.
– Ripeillä alkutoimenpiteillä turvattiin se, että esitutkinnalliset toimenpiteet saatiin välittömästi käynnistettyä ja läpivietyä. Rikoksen perusteella suoritettava esitutkinta on tällaisissa tapahtumissa hyvä keino sen selvittämiseksi, mitä todella on tapahtunut, sanoo Keskusrikospoliisin päällikkö Robin Lardot.
Esitutkintatoimenpiteet jatkuvat miehistön tarkentavilla kuulusteluilla ja saadun materiaalin läpikäymisellä.
Epäillyt rikosnimikkeet esitutkinnassa ovat törkeä tuhotyö ja törkeä tietoliikenteen häirintä. Tavoitteena on saattaa esitutkinta valmiiksi huhtikuun loppuun mennessä.
Operaatio osoitti viranomaisten yhteistyön toimivuuden
Rajavartiolaitos ja Puolustusvoimat antoivat merellä ja ilmassa merkittävää virka-apua poliisille koko operaation ajan. Lisäksi Tulli ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom olivat keskeisiä toimijoita operaation aikana.
Eagle S -säiliöaluksen ankkuri nostettiin ylös merenpohjasta 6.1.2025 viranomaisten yhteisoperaatiossa. Rajavartiolaitos sekä Suomen ja Ruotsin merivoimat antoivat poliisille virka-apua nosto-operaatiossa.
– Suomen viranomaiset toimivat nopeasti ja estivät mahdolliset lisävahingot Suomenlahdella. Suomen viranomaisten valmius toimia yhdessä on kansainvälisesti ainutlaatuinen. Olemme yhdessä vahvoja, arvioi poliisipäällikkö Jari Liukku Helsingin poliisilaitokselta.
Satamavaltiotarkastuksessa havaitut puutteet korjattiin
Traficomin Eagle S -alukselle tekemässä satamavaltiotarkastuksessa havaitut puutteet on korjattu.
– Tarkastajamme ovat käyneet aluksella ja todenneet, että satamavaltiotarkastuksessa havaitut aluksen pysäytyksen johtaneet puutteet ja muut puutteet on nyt korjattu. Traficom on vapauttanut Eagle S -aluksen jälleen liikennöimään. Yhteistyö aluksen lippuvaltion, miehistön ja luokituslaitoksen kanssa on sujunut erinomaisesti, kertoo Traficomin merenkulkujohtaja Sanna Sonninen.
Tulli on pidättänyt Eagle S -aluksen lastin sen tuontia, vientiä, siirtoa ja kauttakuljetusta koskevien edellytysten valvomiseksi ja selvittämiseksi.
– Tullin selvityksen mukaan aluksen lastina oleva lyijytön bensiini ja diesel luokitellaan Venäjän pakotteiden alaisiksi tuotteiksi. Kyseessä ei kuitenkaan ole ollut sektoripakoteasetuksen mukainen tuonti, siirto tai kuljetus. Saatujen tietojen mukaan lasti poistuu aluksen mukana unionin alueelta. Lastin pidättäminen päättyy, kun lasti poistuu maasta, kertoo Tullin valvontajohtaja Petri Lounatmaa.
Fingrid ja Elering luopuivat myös takavarikoinnin täytäntöönpanosta
Yritykset arvioivat, että aluksen haltuunoton ja ylläpidon kustannukset olisivat todennäköisesti korkeammat kuin aluksen arvo. Sen sijaan kantaverkkoyhtiöt hakevat korvauksia oikeusteitse.
Tässä vaiheessa Fingrid ja Elering maksavat Estlink 2:n korjauskustannukset itse, jotta siirtoyhteys saadaan käyttöön mahdollisimman nopeasti.
– Emme näe takavarikoinnin täytäntöönpanoa taloudellisesti järkevänä, mutta missään nimessä emme halua luopua korvausvaateista. Tulemme hakemaan oikeusteitse korvauksia Estlink2:n kaapelivaurioista vahingon aiheuttajalta, kommentoi tilannetta Fingridin toimitusjohtaja Asta Sihvonen-Punkka.
Vaula Aunola
Juttua täydennetty 3.3. lisätty Fingridin ja Elering osuus.