03.09.2025

Norja hankkii viisi fregattia Iso-Britanniasta 13,5 miljardilla dollarilla

Norja on käynnistänyt laajan laivaston uudistamisohjelman, johon kuuluu muun muassa fregatteja, sukellusveneitä ja lähes 20 monikäyttöpartioalusta.

Merikokeiden odotetaan alkavan ensimmäiselle Type 26:n HMS Glasgow'lle (F88) vuonna 2026. Kuva: Royal Navy

Norjan hallitus on nyt ilmoittanut valinneensa BAE:n rakentamaan brittiläisen Type 26 -fregatin täyttämään ”vähintään” viiden fregatin tarpeen.

Pääministerit Sir Keir Starmer ja Jonas Store ilmoittivat asiasta yhdessä 31. elokuuta, ja sopimuksen arvo on tänään noin 13,5 miljardia dollaria.

Royal Navyn ja Norjan kuninkaallisen laivaston alukset on tarkoitus rakentaa identtisten erittelyjen mukaisina, jotta tulevaisuudessa logistiikkaketjut ja miehistöjen koulutus voidaan yhtenäistää ja miehistöjä vaihtaa alusten välillä.

Hankintapäätös tehtiin ennakoivan uudistettavaa Iso-Britannian ja Norjan välisen puolustussopimuksen julkistamista ja se perustuu erityisen läheisiin merivoimien suhteisiin, jotka ovat peräisin jo toisesta maailmansodasta ja ovat jatkuneet yli kylmän sodan ajan. Britannian merijalkaväki harjoittelee vuosittain Norjassa puolustaakseen Venäjään rajoittuvaa pohjoista aluetta, ja vastaavasti HMS Prince of Walesin (R09) lentotukialusiskuryhmän purjehdusta Tyynellemerelle ovat tukeneet norjalaiset Nansen-luokan fregatti HNMS Roald Amundsen (F311) ja logistiikka-alus HNMS Maud (A530).

Norjallle rakennettavien Type 26 -alusten ensisijainen tehtävä on sukellusveneiden torjunta. Aseistuksen valikoimaa ei ole vielä vahvistettu, ja sitä epäilemättä mukautetaan molemmille laivastoille tarkoitettuihin aluksiin norjalaisten ohjusvalmistajien, kuten Kongsbergin, toimitusmahdollisuuksien huomioon ottamiseksi. Fregatteihin tulee myös hangaari sukellusveneiden torjuntahelikopterin integroimiseksi aluksen valvonta- ja hyökkäyskykyyn.

BAE:n Type 26 voitti tiukan kilpailun, johon osallistuivat Ranskan Naval Groupin FDI, Saksan F-127 ja amerikkalaisen Constellation-luokan vahtoehdot. Tyypin 26 aluksia on tilannut paikalliseen valmistukseen myös Australia (kuusi Hunter-luokan alusta) ja Kanada (viisitoista River-luokan alusta).

Type 26:n uppouma on 8.000 tonnia, pituus 149,9 metriä, leveys 20,8 metriä ja sen koneisto CODLOG-järjestelyn mukainen yhdellä Rolls-Roycen MT30 kaasuturbiinilla ja neljällä MTU:n 20V4000 M53B nopeakäyntisellä dieselgeneraattorilla. Näillä alus saavuttaa yli 26 solmun nopeuden ja 7.000 mpk:n toimintamatkan.

Jaa artikkeli
Celebration for Grants 2025