Viro perusti vuoden 2023 alussa valtionlaivaston tehostamaan merenkulun viranomaistehtäviä ja vähentämään kustannuksia. Tavoitteena oli yhdistää yli 250 valtion omistamaa alusta saman hallinnon alle ja kehittää samalla ympäristöystävällisempiä ratkaisuja muun muassa saaristolauttaliikenteeseen.
Viron valtionlaivasto (Estonian State Fleet, ESF) on julkinen yhtiö, jonka tehtävänä on yhdistää valtion omistamat alukset, joita käytetään muun muassa luotsauksessa, hydrografisissa tutkimuksissa ja väylänhoidossa. Laivastoon kuuluu myös seitsemän autolauttaa, joille etsitään uusia teknologisia ratkaisuja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Samalla kilpailutetaan uudisrakennuksia ja tarkastellaan uusia tai vaihtoehtoisia reittejä tehokkaampaan saarten väliseen liikenteeseen.
Haastattelimme Viron valtionlaivaston toimitusjohtajaa Andres Laasmaata.
Mikä Viron valtionlaivasto on ja miksi se perustettiin?
“Viron valtionlaivasto on valtion viranomainen, joka vastaa Viron valtion omistamien alusten, navigointilaitteiden ja luotsauspalvelujen kehittämisestä ja hallinnoinnista. Se aloitti toimintansa 1.1.2023 tavoitteenaan optimoida valtion omistamien alusten kustannustehokkuus ja toiminnallinen tehokkuus sekä edistää merenkulun innovaatioita. Tavoitteena on luoda Viroon uusi toimintamalli, jossa korostuvat monikäyttöiset alukset, vihreät polttoaineet ja kestävät teknologiat merenkulun ympäristövaikutusten pienentämiseksi,” Laasma kertoo.
Mitä hyötyä eri laivastojen yhdistämisestä on ollut?
“Kun kaikki alukset ja merenkulun toimeksiannot ovat saman hallintorakenteen alla, kokonaiskuva maan merenkulun valmiuksista ja tarpeista selkeytyy. Tämä mahdollistaa laivaston nykytilan ja kehitystarpeiden tarkemman arvioinnin. Pienenä maana Viro ei näe tarkoituksenmukaisena ylläpitää jokaisessa satamassa harvoin käytössä olevia, mutta silti tärkeitä vara-aluksia eri viranomaistehtäviin. Yksi hyvin huollettu monikäyttöinen vara-alus voi usein vastata useisiin tarpeisiin, mikä parantaa kustannustehokkuutta. Yhteistyön lisääminen ja alusten jakaminen eri toimijoiden kesken parantavat laivaston laatua ja tehokkuutta.”
Mitkä ovat olleet suurimmat esteet yhdistymiselle?
“Kaikkiin fuusioihin ja suuriin toiminnallisiin muutoksiin liittyy sopeutumisvaihe. Ihmiset ovat tottumusten ohjaamia, eikä vanhojen rutiinien rikkominen ole yhtä helppoa kuin kytkimen kääntäminen. Usein se vie vähän aikaa, vaatii kärsivällisyyttä ja ehkä muutaman ylimääräisen kahvikupin, jotta kaikki saadaan mukaan. Tärkeintä on edistää avointa, rehellistä viestintää ja yhdistää se terveeseen annokseen optimismia. Tämä helpottaa siirtymistä.”
Mitä on opittu, mitä voisi jakaa muiden pohjoismaisten meriklustereiden kanssa?
“Rahoituksen saaminen taloudellisen taantuman aikana on haastavaa ja vaatii pitkäjänteisyyttä. Viestinnän merkitys korostuu, sillä sidosryhmien on ymmärrettävä investointien tarkoitus ja pitkän aikavälin hyödyt. Keskeisten merenkulkuhankkeiden tarpeiden ja riskien avaaminen sekä hyötyjen perusteleminen vaatii huolellista suunnittelua ja valmistelua.”
“Lopulta on olennaista, että kaikki osapuolet kokevat olevansa voittajia,” Laasma sanoo lopuksi.
Teksti: Ulla Tapaninen
Väitöskirja kartoittaa keinoja Viron rannikkolauttaliikenteen päästöjen vähentämiseen
Andres Laasma puolusti väitöskirjaansa “Decarbonization Framework of Estonian Coastal Ferries” 18. joulukuuta Tallinnan teknillisessä korkeakoulussa. Opinnäytetyössä esitetään keskeinen kysymys: kuinka Viro voi asteittain vähentää rannikkolauttalaivastonsa hiilidioksidipäästöjä kustannustehokkaalla ja teknisesti uskottavalla tavalla nykyisten infrastruktuurirajoitteiden ja sääntelyn epävarmuuden puitteissa? Analyysi perustuu olemassa olevaan akateemiseen kirjallisuuteen, erityisesti vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, tehokkuusindekseihin ja toiminnan optimointiin, ja soveltaa näitä näkemyksiä Viron tapaukseen.

