Tiukimpien rajoitusten aikana Suomenlahden yli matkusti ainoastaan 30–300 ihmistä päivässä, kun vain ani harvalla oli siihen oikeus. Kuukausi sitten avattu työmatkaliikenne on vielä kaukana normaalitilanteesta. Ilman koronaa tähän aikaan vuodesta Helsinki-Tallinna -laivoilla liikkuisi 30 000 matkustajaa päivässä.
Baltian maihin voi matkustaa ja palata kotimaahan ilman karanteenia. Helsingin satamissa ei tehdä enää sisärajatarkastuksia Baltian liikenteessä. Laivamatkustaminen on jo suhteellisen sujuvaa.
Turvallisuus ensin
Matkustajaliikenteen suosion palauttamisessa ennalleen tarvitaan aimo annos lisää luottamusta matkustamisen turvallisuuteen. Kaikille meriliikenteen toimijoille on tärkeää taata matkustajille mahdollisimman tartuntariskitön laivamatka. Satama on koko kriisin ajan kehittänyt Helsingin ja Tallinnan välisen matkaketjun turvallisuutta yhteistyössä varustamojen, rajavartiolaitoksen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijoiden kanssa. Varustamot ovat lisänneet laivakapasiteettia niin, että esimerkiksi Tallinnan liikenteessä on enemmän laivoja kuin normaalitilanteessa. Tämä mahdollistaa myös väljemmän matkustamisen laivoilla, kun lähtöjä ei varata täyteen.
Jokaisella matkustajalla on koronakriisin aikana myös oma vastuu turvallisen laivamatkan toteutumisesta ja sitä myöten matkailun vapautumisesta. Ohjeiden noudattaminen on erityisen tärkeää, kun ihmismäärät kasvavat satamaterminaaleissa ja laivoilla. Matkustajilta odotetaan nyt malttia ja turvavälien pitämistä erityisesti laivaan noustessa ja sieltä poistuessa. Terminaalien lattioilla ja seinillä opastetaan näkyvästi turvavälien noudattamiseen, ja turvallisuustietoa toistetaan eri kielillä kuulutuksissa ja infotauluilla. Matkustajia muistutetaan, että hyvä käsihygienia on tehokkain keino estää koronaviruksen leviäminen.
Sataman toipuminen kestää vielä
Toivomme Satamassa, että ruotsinlaivojen liikennöinti Helsingin ja Tukholman välillä voisi alkaa vielä kesän aikana. Tämä edellyttää, että ruotsalainen yhteiskunta saa koronaviruksen hallintaan.
Helsingin Sataman laivaliikenteen avautuminen kokonaan on Suomen yhteinen asia. Satama jättää normaaliolosuhteissa yli 4 miljardin euron talousvaikutuksen suomalaiseen yhteiskuntaan. Laivamatkustajat tuovat yksin pääkaupunkiseudulle 700 miljoonan euron vuosittaiset tulot.
Suomen ja Baltian välisen matkustajaliikenteen avautuminen oli tärkeä askel talouden toimeliaisuuden palaamisessa. Sataman toipuminen koronakriisistä tulee kestämään kuitenkin useamman vuoden. Viennin vaikeudet voivat olla vielä edessäpäin.
Blogi on julkaistu aiemmin Helsingin Sataman verkkolehdessä.

Ville Haapasaari
Toimitusjohtaja
Helsingin Satama Oy