Varustamotoiminnassa voidaan saavuttaa voittoa kahdella tavalla. Ensinnäkin, operatiivisesti, kun lasti tai matkustajat kuljetetaan satamasta toiseen siten, että saadut tulot ylittävät kulut. Toiseksi, voittoa voidaan saavuttaa tonnistoa hallinnoimalla, mikä tarkoittaa alusten myymistä, ostamista ja vuokraamista oikeaan aikaan, jotta käytössä on tehokasta ja kohtuuhintaista laivakalustoa oikealla hetkellä. Laivojen ajonopeudella voidaan vaikuttaa molempiin näistä tekijöistä.
Ensimmäinen hyöty ajonopeuden hidastamisesta on polttoaineen kulutuksen väheneminen, sillä hitaammin kulkeva alus kuluttaa vähemmän polttoainetta. Tämä on erityisen merkittävää aikana, jolloin polttoaineen hinta on korkea.
Toinen hyöty liittyy rahtimarkkinoiden hintakilpailuun. Hitaammat alukset tarkoittavat, että kuljetuskapasiteettia on vähemmän saatavilla, mikä voi johtaa korkeampiin rahtihintoihin. Tämä auttaa varustamoita parantamaan taloudellista tilannetta talouden taantumakaudella.
Hidastamainen vähentää polttoaineenkulutusta
Laivan kustannustasoon vaikuttavat merkittävimmin polttoainekustannukset, pääoma ja miehistö. Polttoaineen osuus kokonaiskustannuksista saattaa olla jopa 75 prosenttia, ja mitä nopeammin alus kulkee, sitä suuremmat ovat polttoainekustannukset.
Kuva 1 näyttää polttoaineen kulutuksen suhteen nopeuteen. Siitä käy ilmi, että nopeimpien alusten edes muutama solmun lasku voi vähentää polttoaineen kulutusta merkittävästi, jopa useita kymmeniä prosentteja.
Nopeuden lasku lisää rahtituottoja
Laivan tuottoihin vaikuttaa myös sen kapasiteetti ja frekvenssi. Suuremmat laivat pystyvät kuljettamaan enemmän lastia. Lisäksi hyvinä aikoina, kun lastinkuljetuskysyntä on suurta, varustamot voivat hyötyä pystyessään nopeuttamaan kuljetuksia. Nopeampi tuotteiden kuljetus tarkoittaa suurempaa frekvenssiä, eli useampia lähtöjä ja siten mahdollisuutta kuljettaa enemmän lastia. Tämä voi tuoda huomattavaa määrän lisää laskutettavaa varustamolle vuosittain.
Sama periaate pätee myös päinvastaiseen tilanteeseen. Kun maailmantaloudessa on laskukausi, tarjolla oleva kuljetettava tavaramäärä on liian vähäinen verrattuna käytettävissä olevaan laivakapasiteettiin. Silloin varustamoiden kannattaa hidastaa laivojen ajonopeutta, jolloin ne kuljettavat vähemmän tavaraa, ja maailmanlaajuinen laivankuljetuskapasiteetti vähenee. Tämä voi auttaa estämään rahtihintojen putoamisen.
On myös hyvä ottaa huomioon se, että yleensä silloin, kun kysyntä on riittävää, varustamot investoivat uusiin laivoihin. Usein investoinnit kuitenkin ylittävät todellisen tarpeen, mikä johtaa siihen, että merikuljetuskapasiteetti lisääntyy liikaa. Tämä puolestaan johtaa laskeviin markkinoihin muutaman vuoden kuluttua. Se onkin sitten jo toinen tarina.
Tällä hetkellä maailmantalous on hidastumassa, ja markkinoilla on ylitarjontaa laivoista. Siksi laivanvarustamoiden kannattaa hidastaa ajonopeutta, mikä auttaa osaltaan vähentämään rahtituottojen laskua.
Ulla Tapaninen
Tallinnan teknillisen yliopiston meriliikenteen professori.
Ulla Tapanisen blogipalsta.