Näin on varmasti ollut perusteltuakin. EXIT-strategiasta on käynnistetty keskustelu jo pari kuukautta sitten, mutta keskustelua vaivaa edelleen kovasti talouden ja matkustamisen arviointi rajoitusten näkökulmasta – puretaanko rajoituksia sieltä, täältä, tuolta vaiko kiristetäänkö. Nyt olisi korkea aika korjata asento ja kääntää koko katsantokanta: millä menettelyillä voimme terveysturvallisesti matkustaa sisämarkkinoilla EU:n vapaan liikkuvuuden periaatteiden mukaisesti.
Euroopan komissio on esitellyt maaliskuussa ehdotuksensa digitaalisesta vihreästä todistuksesta (digital green certificate). Sen tarkoitus on helpottaa matkustamisen avaamista EU:n sisämarkkinoilla. Kyse on EU-maissa käyvästä todistuksesta, joka osoittaisi, että sen haltija on ottanut koronarokotuksen, saanut negatiivisen testituloksen tai parantunut viruksen aiheuttamasta taudista.
Suomen Satamaliitto on esittänyt, että talouden ja matkustamisen avaamista vauhditetaan terveysturvallisin keinoin. On välttämätöntä, että EU:n puitteissa on käytössä yhtenäiset ja selkeät todistusmenettelyt, jotka otetaan käyttöön ripeästi korotuskattavuuden laajentuessa ja tautitilanteen helpottuessa.
Yhtä lailla kuin on tärkeää, että digitaalinen todistus on luotettava, on välttämätöntä luoda yhteiset menettelyt todistuksen todentamiseksi satamissa ja lentoasemilla. Monestakin syystä on ehdoton edellytys, että vihreän todistuksen kaltaiset lisäasiakirjat tarkastetaan lähtömaan terminaalissa, ei maahantulon yhteydessä.
Suomen tulee osallistua aktiivisesti eurooppalaiseen keskusteluun sisämarkkinoiden avaamisen menettelyistä. Sisämarkkinoiden tavaraliikenteen “Green Lanes” -konsepti takaa sujuvan rahtiliikenteen jäsenvaltioiden kesken ja nyt on tarpeen ripeästi ottaa käyttöön matkustamisen sujuvuuden mahdollistava ”Digital Green Certificates” -konsepti.
Matkustamisen avautuessa ja sisärajatarkastusten päättyessä Suomessa meriliikenteen matkustajien määrä kasvaa, mikä näkyy erityisesti Helsinki-Tallinnan ja Turku-Tukholman liikenteessä. Suomen valtioneuvoston taholta on arvioitu, että Suomi saa oman (EU-yhteensopivan) digitaalisen todistuksen käyttöön loppukesästä. Onko totta, että edistyksellinen digitalisaatiotalous ei onnistu koodaamaan sovellusta tätä nopeampaa. EU:n yhteinen vihreä todistus on jo koekäytössä ja lanseerataan kesäkuun alussa kaikkiin jäsenvaltioihin.
Villi veikkaus: joku yksityinen digifirma tuottaa käyttöömme EU-todistukseen yhteensopivan sovelluksen ennen kanta.fi -kehitystyön valmistumista. Mutta mahtaako meidän kristakiuru sellaista hyväksyä?
Annaleena Mäkilä
Toimitusjohtaja, Suomen Satamaliitto ry
Puheenjohtaja, European Sea Ports Organisation