Verkkojen Eurooppa –välineen (Connecting Europe Facility, CEF) liikenneohjelman komitea puolsi hankkeiden rahoitukset kokouksessaan 21. kesäkuuta 2023. Yhteensä EU myönsi tällä hakukierroksella noin 6,25 miljardia euron tuet. Euroopan komissio pyrkii rahoittamaan hankkeita, joiden suunnittelu- ja toteutusvalmius on korkea.
CEF-liikenneohjelmasta tuetaan Euroopan laajuisen TEN-T-verkon liikennehankkeita. TEN-T yhdistää rautatiet, sisävesireitit, tiet sekä meri- ja lentoyhteydet yhdeksi liikenneverkoksi. Rahoitusta myönnettiin Suomessa ydin- ja kattavan verkon hankkeille. Liikenneohjelmasta rahoitetaan TEN-T-verkon toteuttamista CEF- ja TEN-T-asetusten mukaisesti. Ruotsille myönnettiin samassa jaossa yhteensä 51,8 M €.
WINMOS III:lle 30 miljoonan euron EU-tuki
WINMOS III – Talvimerenkulun merten moottoritiet III hanke saa merkittävän investointituen Euroopan Komissiolta. WINMOS III on osa pitkään jatkunutta Suomen, Ruotsin ja Viron välistä talvimerenkulun ja jäänmurron yhteistyötä. Aikaisemmilla rahoituskausilla EU-rahoitusta saaneet WINMOS ja WINMOS II -hankkeet sekä Itämeren maiden välinen yhteistyö ovat luoneet vakaan pohjan talvimerenkulun kehittämiselle ja yhteistyön syventämiselle. Hankkeiden päätavoitteena on turvata Itämeren alueen rajat ylittävä, tehokas ja ympäristöystävällinen talvimerenkulku ja poistaa jäänmurtoon liittyviä pullonkauloja – kuten riittämätön määrä jäänmurtokalustoa – vastaamaan kauppalaivaston kasvavaan avustustarpeeseen Itämeren lähimerenkulussa.
Jäänmurtokaluston riittävä saatavuus ja talvimerenkulkujärjestelmän palvelutaso varmistavat tärkeiden ympärivuotisten merikuljetusten toimivuuden Itämerellä, varsinkin nyt kun jäissä kulkevien alusten koot kasvavat ja niiden konetehot alenevat päästövähennystavoitteiden myötä. WINMOS III:ssa huomioidaan kokonaisvaltainen järjestelmätason ympäristökestävyys ja digitaalisesti tehokkaat ratkaisut muuttuvassa talvimerenkulun toimintaympäristössä. Merikuljetusten turvaamisella talviaikaan valtiot pyrkivät edesauttamaan rahtien siirtymistä maanteiltä merelle.
Suomi teettää pienemmän murtajan konseptikehityksen ja selvityksen talvimerenkulun toimintaympäristön muutoksista
Hanke sisältää sekä selvityksiä että varsinaisia investointeja. Ruotsi rakentaa hankkeessa uuden sarjan ensimmäisen 32 metrin rännin jäänmurtajan, joka tulee palvelemaan Perämeren liikennettä. Tällä hetkellä Suomen EU-tukea saanut ”Polaris” on Itämeren uusin jäänmurtaja. Lisäksi Suomi ja Ruotsi kehittävät hankkeessa yhdessä Viron kanssa koko Itämeren alueen talvimerenkulkujärjestelmää parantamalla yhteistä talvimerenkulun ohjaustoimintaa, kehittämällä koulutus- ja sertifiointijärjestelmää sekä teettämällä selvityksen talvimerenkulun toimintaympäristön muutoksista. Suomi tekee hankkeessa myös pienemmän ns. B-luokan jäänmurtajan konseptikehityksen. Kun Suomi aikanaan tekee päätöksiä uusien murtajien rakentamisesta, tullaan näille investoinneille hakemaan EU-tukea seuraavista mahdollisista tukiohjelmista.
WINMOS III poistaa nykyisiä pullonkauloja jäänmurtokaluston ja talvimerenkulujärjestelmän palvelutasoon liittyen. Hankekokonaisuuden koordinaattorina toimii Ruotsin merenkulkulaitos (Sjöfartsverket). Lisäksi hankkeeseen osallistuvat Suomesta tehtävien selvitysten osalta Väylävirasto sekä liitännäispartnerina Viron liikennehallinto. Hankkeen arvioitu kokonaiskustannus vuoden 2027 loppuun mennessä on koko hankekokonaisuuden osalta 186,879 M €, josta Suomen osuus on 2 864 000 €. Hankkeelle haettiin CEF-tukea yhteensä 93 439 500 € (50 %), josta Suomen osuus oli 1 432 000 €, mikä hyväksyttiin sellaisenaan. Komission toteutunut päätös oli yhteensä 30 M €, josta siis valtaosa vuonna 2027 valmistuvaan uuteen murtajaan. Tiettävästi Ruotsi tulee hakemaan avustusta toiseen rakennettavaan uuteen murtajaansa EU:n uudesta Military Mobility-ohjelmasta, jonka seuraava haku umpeutuu 21. syyskuuta. Siinä on jaossa yhteensä 790 M €. Kaiken kaikkiaan EU:n TEN-T liikennejärjestelmän CEF tuiksi ohjelmakaudelle 2021-2027 on budjetoitu kaikkiaan 25,8 miljardia euroa.
Väylävirasto rahoittaa Suomen osuuden valtion budjetissa perusväylänpitoon osoitetulla rahoituksella. Hanke on jatkoa aikaisemmille hankkeille WINMOS (EU-tuki 29,7 miljoonaa euroa) ja WINMOS II (EU-tuki 6,6 miljoonaa euroa).
Merenkulun kansallisen tiedonhallintajärjestelmän toteuttaminen
EU:n päätöksiin sisältyi toinenkin merenkuluamme sivuava tuki. Fintraffic Meriliikenteenohjaus Oy:n, Satakunnan Ammattikorkeakoulun ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin yhteishankkeelle myönnettiin rahoitusta 2,72 miljoonaa euroa. Hankkeessa toteutetaan Suomen merenkulun kansallinen tiedonhallintajärjestelmä, jonka kautta alukset antavat satamakäynnin alusselvitykseen liittyvät ilmoitukset. Sen kautta voidaan antaa myös lastina olevien tavaroiden tulliselvitykseen liittyviä ilmoituksia.
Mikko Niini