27.11.2018

Antwerpenin satama selvisi puhtain paperein EU-komission tukiepäilyistä

EU:n komission tutkimukset laittomista yritystuista ovat päättyneet Antwerpenin sataman ja sen kumppaneiden kannalta onnelliseen tulokseen.

©portofantwerp

Antwerpenin satama selvisi puhtain paperein EU-komission tukiepäilyistä

Perusteellisen syynin jälkeen komissio ei ole löytänyt todisteita siitä, että Port of Antwerp olisi myöntänyt kahdelle satamaoperaattorille laittomia alennuksia konttikuljetusten sopimusmaksuista.

Onneton tapahtumaketju alkoi jo vuonna 2004, kun Belgian valtion omistama julkinen yhtiö Port of Antwerp myönsi kahdelle satamaoperaattorille 42 vuoden mittaiset toimiluvat. Luvan saaneet yksityiset operaattorit ovat nimeltään PSA Antwerp NV ja Antwerp Gateway NV.

Valtiollisen Port of Antwerpin toiminnoista vastaa puolestaan kaupungin kokonaan omistama Antwerp Port Authority eli satamaviranomainen, joka jakaa operaattoreille tontteja ja maa-alueita liikennemääriin perustuvia sopimusmaksuja vastaan.

Taloustaantuma uhkasi rökäletappioilla

Vuosien 2009-2012 välisenä taloustaantuman aikoina PSA Antwerp ja Antwerp Gateway NV eivät yltäneet lähellekään sopimuksiin perustuvia kuljetus- ja maksusuoritteitaan. Niinpä Port Authority pudotti vuoden 2013 maaliskuussa maksuvelvoitteita todella reippaasti. Kummankin operaattorin maksurästit alenivat peräti 80 prosenttia.

EU:n komissio kiinnostui asiasta tammikuussa 2016, kun eräs operaattoreiden kilpailija valitti näiden kahden mainitun yhtiön saavan Belgian valtiolta EU:n sääntöjen vastaisia valtiontukiia. Komissio syynäsi Antwerpenin lisäksi samaan syssyyn kaikkien muidenkin eurooppalaisten suursatamien konttiliikenteen notkahdukset ja vertaili toteutuneita liikennemaksuja tarkastelujakson aikana.

Nyt siis komissio on todennut, että liikennemääriin perustuvien maksujen alentaminen oli taantuman oloissa paikallaan ja että kyseessä ei ole ollut laiton tuki, The Maritime-Executive kirjoittaa.

Komissio huomauttaa, että PSA Antwerp NV ja Antwerp Gateway NV olivat uusina toimijoina huomattavasti erilaisessa asemassa kuin Antwerpenin vakiintuneet satamaoperaattorit. Maailmanlaajuinen taantuma iski näihin yritysuntuvikkoihin täydellä voimallaan, joten niille oli vain reilua myöntää maksujen alennuksia, EU:n tutkijat kirjoittavat.

Konttiliikenne kääntyi uuteen nousuun

Kaupungin omistama Antwerp Port Authority on tietenkin kärkkäästi huomauttanut, että rästien tiukka perintä olisi voinut ajaa tuoreet operaattorit konkurssiin, jolloin kaupungilta olisivat jääneet kaikki maksut saamatta. EU:n komissio on samaa mieltä ja pitää kaupungin toimintaa samanlaisena kuin mikä tahansa muu markkinaehtoinen toimija olisi päätynyt.

Aiemmin tässä kuussa Antwerp Gatewayn omistava satamaoperaattori DP World Antwerp ilmoitti investoivansa 197 miljoonaa euroa terminaalinsa laajentamiseen Antwerpenin satamassa. Konttiterminaalia pitää laajentaa ainakin kolmanneksen verran, jotta se kykenee vastaamaan kasvaneen konttiliikenteen haasteisiin.

Vuoteen 2023 mennessä DP World Antwerp aikoo kasvattaa konttimääriään nykyiseltä 2,5 miljoonan kontin vuositasolta 3,4 miljoonaan yksikköön vuodessa.

Jaa artikkeli
Stena Banneri