Vaikka senaattorit eivät kertoneet jäänmurtajan nimeä, sen uskotaan tarkoittavan Edison Chouest Offshoren M/V Aiviqia. Toukokuussa 2022 rannikkovartiosto julkaisi tarjouspyynnön, jonka tarkoituksena oli tunnistaa ostettavia kaupallisia jäänmurtaja-aluksia, jotka on rakennettu yhdysvaltalaisella telakalla ja jotka pystyvät toimimaan arktisella alueella tai sen ympäristössä. USCG sanoi kyselyssä, että se pyrki tunnistamaan kaupalliset alukset, jotka olisivat ostettavissa vuonna 2023 tai 2024 ja täyttävät vaatimukset, jotka saivat Aiviqin näyttämään ainoalta mahdolliselta vaihtoehdolta.
Vuonna 2017 Aiviq oli yksi useista ehdokasaluksista, joita Davie Shipyard tarjosi muutettaviksi Kanadan rannikkovartioston jäänmurtajiksi Project Resolute -ehdotuksensa mukaisesti. Tiistaina Davie ilmoitti saaneensa tilauksen Kanadan rannikkovartiostolta uuden jäänmurtajatyypin suunnitteluun, jonka sarjan se voisi itse rakentaa.
Mainittujen henkilöiden mukaan FY2024 Homeland Security Appropriations Act sisältää nyt 125 miljoonaa dollaria jäänmurtajan ostoon. Senaattorit ovat myös varmistaneet rannikkovartiostolta sitoumuksen, jonka mukaan jäänmurtaja siirretään uuteen kotisatamaan Juneauhun, Alaskassa, josta aluksen on mahdollista päästä paremmin ja nopeammin arktiselle alueelle. Kyseinen tukikohta siirrettiin jo helmikuussa USCG:n hallintaan.
Vuoden 2024 kotimaan turvallisuuden määrärahalaki on osa juuri julkaistua vuoden 2024 lisämäärärahalakia, jota edustajainhuone ja senaatti käsittelevät lähipäivinä.
– Miesmuistiin ensimmäisen jäänmurtajan rahoituksen sisällyttäminen on merkittävä edistysaskel valtiollemme ja maamme kansalliselle turvallisuudelle, sanoi senaattori Dan Sullivan.
– Sain äskettäin rannikkovartioston komentajalta lupauksen, että tämä jäänmurtaja sijoitetaan Alaskaan. Kansalliset turvallisuusetumme arktisella alueella eivät ole koskaan olleet kriittisempiä. Senaattiin tulostani lähtien olen työskennellyt hellittämättä herättääkseni liittohallituksen ymmärtämään arktisen alueen strategisen merkityksen. Olemme saaneet aikaan Amerikan ensimmäisen syvänmeren arktisen sataman Nomeen, rannikkovartioston alusten ja infrastruktuurin valtavan lisäyksen Alaskaan, ja nyt olemme saaneet rahoituksen ensimmäiselle amerikkalaiselle lisäjäänmurtajalle sukupolveen. Meillä on vielä paljon tehtävää, mutta tämä on tärkeä virstanpylväs, ja tiedän, että koko Juneaun yhteisö tekee lujasti töitä valmistautuakseen aluksen tuloon, Sullivan jatkaa.
– Olen taistellut suurimman osan urastani senaatissa vahvistaakseni Amerikan jäänmurtajalaivastoa – ja tämä päivä on keskeinen virstanpylväs tässä tehtävässä, sanoi senaattori Lisa Murkowski.
– Viimeisten kahdeksan vuoden aikana olen ohjannut yli puolitoista miljardia dollaria Polar Security Cutter -ohjelmaan (PSC), jotta voimme kilpailla strategisesti arktisella alueella. Tämän kaupallisesti saatavan jäänmurtajan ostamisen ja PSC-ohjelman uusilta leikkauksilta suojautumisen myötä jäänmurtajalaivastomme on palannut oikealle tielle. Olen nostanut nämä asiat korkeimmalle prioriteetille Valkoisessa talossa ja kongressissa – enkä aio levätä ennen kuin arktinen jäänmurtajalaivastomme on saatu kadehditulle tasolle, Murkowski lisää.
– Jäänmurtajan lisäys rannikkovartioston laivastoon antaa Yhdysvalloille mahdollisuuden suorittaa jäätyneellä alueella tärkeitä tehtäviä, osoittaa Yhdysvaltojen läsnäoloa alueella ja ottaa johtoaseman arktisen alueen avautuessa, edustaja Mary Peltola sanoi.
– Jokainen alaskalainen tietää, että osavaltiomme tekee Yhdysvalloista arktisen valtion ja että arktiset kysymykset ovat Alaskan asioita. Yhdysvalloille ei ole koskaan ollut tärkeämpää kuin nyt olla johtava toimija arktisella alueella, ja tämä on suuri askel siihen suuntaan, Peltola lisää.
Yksi lainsäätäjien taustahenkilö on todennut, että Yhdysvalloissa on tällä hetkellä vain yksi toimiva raskas jäänmurtaja, Polar Star, ja yksi keskikokoinen jäänmurtaja, Healy, kun taas Venäjällä on 55 jäänmurtajaa ja se rakentaa niitä lisää. Vuoteen 2025 mennessä Kiinan, jolla ei ole suvereniteettia mihinkään arktisiin vesiin, odotetaan ohittavan Yhdysvaltojen jäänmurtajalaivaston.
Valtuuskunta on jo kauan sitten todennut tilanteen haitaksi kilpailussa arktisella alueella ja ajanut lisäresursseja USCG-jäänmurtajalaivaston vahvistamiseksi. Vuoden 2024 Homeland Security Appropriations Act osoittaa nyt rannikkovartiostolle 125 miljoonaa dollaria jäänmurtajan ostamiseen.
Senaattorit eivät maininneet, mitä Aiviqin muuntaminen maksaa tai kuinka kauan muutostyö kestäisi. Äskettäin päivitetyssä kongressin selvityksessä todetaan, että Edison Chouest rakensi Aiviqin vuonna 2012 200 miljoonalla dollarilla, ja se oli tarkoitettu Shellin öljyn etsintään Beaufortin ja Tshuktsien merellä. Sen jääluokituksen sanottiin soveltuvan työskentelyyn arktisella alueella kuuden kuukauden ajan ja Etelämantereella neljän kuukauden ajan vuodessa, mutta se vaatii vielä merkittäviä muutoksia vastatakseen USCG:n tarpeita.
Eräässä vaiheessa myös Suomen jäänmurtoyhtiö Arctia kävi monitoimimurtajien pitkäaikaisesta vuokrauksesta USCG:lle neuvotteluja. Ruotsin Sjöfartsverket on parhaillaan ostamassa Exxonin vuonna 2005 Sahalinin öljykentille rakennuttamaa murtajaa.
Mikko Niini
Lisää aiheesta:
Ruotsin Sjöfartsverket ostamassa käytettyä jäänmurtajaa