Finnlines-konsernin tammi–syyskuun 2023 liikevaihto oli 513,2 miljoonaa euroa (558,4 vuonna 2022) vähennystä oli 8 prosenttia verrattuna vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon. Raportointikauden tulos oli 56,9 (105,2) miljoonaa euroa. Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia, EBITDA, oli 131,7 (169,2) miljoonaa euroa.
Näkymissään Finnlines-konserni toteaa Suomen vienti- ja tuontimäärien olevan tällä hetkellä alhaisemmat ja konserni odottaa tuloksen pysyvän hyvällä tasolla, mutta alhaisempana kuin vuonna 2022. Matkustajamäärien kehitys nähdään kuitenkin erittäin hyvänä ja sen odotetaan olevan parempi kuin viime vuonna.
Tammi–syyskuun aikana kuljetettiin yhteensä noin 531 000 lastiyksikköä (572 000 vuonna 2022), 121 000 (99 000) henkilöautoa (ei sisällä matkustajien autoja) sekä lisäksi 1 027 000 (1 084 000) tonnia rahtia, jota ei voida määritellä yksiköissä. Lisäksi kuljetettiin noin 560 000 (514 000) yksityistä ja rahtiin liittyvää matkustajaa.
Konsernin palveluksessa oli raportointikauden aikana keskimäärin 1 728 henkilöä (1 694 vuonna 2022), joista merihenkilöstöön kuului 1 004 (968) työntekijää ja maahenkilöstöön 724 (726) työntekijää. Henkilöstömäärä raportointikauden lopussa oli yhteensä 1 832 (1 656), josta merihenkilöstöä 1 093 (947) ja maahenkilöstöä 739 (709).
— Geopoliittinen tilanne on edelleen epävakaa, sillä sekä globaali että euroalueen kysyntä on heikkoa, minkä johdosta EU-maissa on odotettavissa joko talouskasvun hidastumista tai nollakasvua. Tämänhetkisten näkymien mukaan bruttokansantuotteen kasvun EU-alueella odotetaan olevan 0,6 prosenttia vuonna 2023 ja 1,1 prosenttia vuonna 2024. Keskuspankit ovat yhä huolestuneita inflaatiosta, vaikka se onkin hellittänyt huomattavasti. Euroopan keskuspankin nopeat korkojen nostot ovat vähentäneet yksityistä kulutusta, rakennusalan toimintoja ja yritysten investointeja, mikä on vaikeuttanut EU-maiden taloudellista toimintaa. Viimeisten 12 kuukauden aikana Suomen vientimäärät ovat laskeneet 4,7 prosenttia (12-kuukauden liukuva keskiarvo syyskuu 2022–elokuu 2023). Tuontimäärät laskivat 9,6 prosenttia. EKP:n pitäisi reagoida nopeasti kasvunäkymien heikkenemiseen ja alentaa korkoja, toimitusjohtaja Tom Pippingsköld kommentoi yhtiön tulostiedotteessa.
Finnlines otti vastaan kolme hybridiroro-alusta viime vuonna ja tämän vuoden heinäkuun puolivälissä ensimmäinen kahdesta Superstar-luokan aluksesta, Finnsirius, luovutettiin telakalta. Se aloitti liikennöinnin Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä (Suomi–Ahvenanmaa–Ruotsi) 15.9.2023.
— Finnsiriuksen tulo vei reitin uuteen aikakauteen, sillä laiva on suurempi ja ekotehokkaampi kuin mikään aikaisemmista ropax-laivoista. Finnsirius edustaa myös aivan uutta standardia Itämeren rahti- ja matkustajaliikenteessä. Toinen Superstar ropax-alus, Finncanopus, luovutetaan tämän vuoden lopussa. Uusissa ropax-aluksissa on suuritehoiset akkuyksiköt ja ne käyttävät maasähköä satamissa, mikä takaa nollapäästöt satamakäyntien aikana. Kaikkiin kolmeen satamaan asennetut automaattiset laivankiinnitysjärjestelmät nopeuttavat lastitoimintoja ja parantavat näin reitin tehokkuutta entisestään.
Finnsirius korvasi reitillä sitä pienemmän Star-luokan Europalink-ropax-aluksen. Europalink siirtyi Ruotsin ja Saksan väliselle linjalle, jossa se korvasi rahdatun aluksen.
— EU:n päästökauppajärjestelmä laajenee koskemaan merikuljetuksia vuodesta 2024 alkaen. Uudet alukset tukevat asiakkaiden muutosta kohti ekologisesti kestävää taloutta ja ympäristövastuuta. Tästä syystä Finnlines jatkaa vihreää siirtymäänsä ja pyrkii palvelemaan asiakkaitaan mahdollisimman ekotehokkaasti. Olemme useiden vuosien ajan investoineet ympäristöteknologiaan ja Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian investointiohjelma, joka alkoi vuonna 2018, on lähes päätöksessä. Se todistaa horjumattoman sitoutumisemme ympäristöön, asiakkaisiin ja muihin sidosryhmiin.