Finnlines-konsernin tammi–joulukuun 2022 liikevaihto nousi 736,1 miljoonaan euroon, kasvua kertyi 27 prosenttia verrattuna vuoden 2021 vastaavaan ajanjaksoon. Raportointikauden tulos oli 133,3 (74,1 vuonna 2021) miljoonaa euroa.
Varustamotoiminta ja merikuljetuspalvelujen liikevaihto oli 712,1 (555,3) miljoonaa euroa, josta matkustajatoiminnan tuotot olivat 68,7 (47,8) miljoonaa euroa. Satamatoimintojen liikevaihto oli 46,2 (47,0) miljoonaa euroa.
Tämän vuoden näkymissä yhtiön tulostavoite ennen veroja on viime vuoden tuloksen ylittäminen.
Tammi–joulukuun aikana yhtiö kuljetti yhteensä noin 750 000 lastiyksikköä, 138 000 henkilöautoa (ei sisällä matkustajien autoja) sekä lisäksi 1 426 000 tonnia rahtia, jota ei voida määritellä yksiköissä. Lisäksi kuljetettiin noin 648 000 yksityistä ja rahtiin liittyvää matkustajaa.
Konsernin palveluksessa oli raportointikauden aikana keskimäärin 1 679 (1 555) henkilöä, joista merihenkilöstöön kuului 959 (858) työntekijää ja maahenkilöstöön 720 (697) työntekijää. Henkilöstömäärä raportointikauden lopussa oli yhteensä 1 657 (1 619), josta merihenkilöstöä 938 (931) ja maahenkilöstöä 719 (688). 58,8

”Asiakkaamme hyötyvät yhdistetystä rahdin ja matkustajien kuljetuksesta”

Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennuksiin kohdistuva investointiohjelma jatkui Kiinassa. Viime vuonna konserni vastaanotti kolme hybridiroro-laivaa (Finneco I, II, III), jotka aloittivat Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajan liikenteessä. Kahden ekotehokkaan ropax-laivan (Finnsirius ja Finncanopus) rakentaminen eteni ja aikataulun mukaan ne tulevat liikenteeseen tämän vuoden aikana.
– Kun kolme uutta Eco-luokan hybridirorolaivaa aloitti Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajan liikenteessä, useita laivoja siirrettiin muille reiteille. Joitakin muutoksia oli tehty jo, kun kaikki Venäjän toiminnot keskeytettiin maaliskuun alussa. Nämä kolme jättikokoista roro-laivaa, joihin on asennettu huipputeknologiaa, eivät tarjoa ainoastaan mittakaavaetuja asiakkaille, mutta myös ympäristöjalanjälki on pienentynyt, toimitusjohtaja Tom Pippingsköld toteaa tuloskatsauksen yhteydessä.
Heinäkuussa Finnlines avasi Irlannin Rosslaren ja Belgian Zeebrüggen välille uuden rahtireitin.
– Tämä on tärkeä yhteys Irlannin, Manner- ja Pohjois-Euroopan välillä. Markkinat ottivat reitin hyvin vastaan ja pienempi roro-alus korvattiin pian suuremmalla, jossa on lähes 4 200 kaistametriä rahdille.
– Myös Superstar-ropax-alusten uudisrakennusohjelma on edennyt hyvin Kiinassa. Kumpikin alus on laskettu vesille ja niiden odotetaan saapuvan vuoden 2023 kolmannen ja neljännen kvartaalin aikana. Alukset alkavat liikennöidä Suomen ja Ruotsin välillä Naantali– Långnäs–Kapellskär-reitillä. Kun muut varustamot ovat sulkeneet linjojaan, Finnlines on vakuuttunut siitä, että asiakkaamme hyötyvät yhdistetystä rahdin ja matkustajien kuljetuksesta.
– Superstar-laivat kasvattavat rahtikapasiteettia 30 prosenttia ja matkustajakapasiteettia 50 prosenttia Suomen ja Ruotsin välisellä reitillä ja ne tarjoavat enemmän palveluja kuin nykyiset kaksi alusta. Finnlines keskittyy jatkossakin rahtiin, mutta tällä reitillä panostamme myös entistä laajempaan matkustajasegmenttiin, kuten jalkamatkustajiin.
– Koska Finnlinesin laivasto kasvaa, Suomen lipun alla on 200 uutta työpaikkaa avoinna.
Vaula Aunola