FSRU Exemplar kiinnittyi Inkoon syväsatamaan 28.12. päivällä. 291 metriä pitkään ja 43 metriä leveään laivaan mahtuu noin 68 000 tonnia LNG:tä.
LNG-aluksen tulon valmistelu aloitettiin Finnpilotissa jo kesällä. Finnpilotin luotsit luotsaavat säännöllisesti suuria aluksia, kuten tankkereita, bulkkereita ja risteilijöitä. Tällä kertaa kyseessä oli Inkoon ahdas väylä ja satama-allas, jotka aiheuttivat suuren aluksen saapumiselle poikkeuksellisen järjestelyn. Operaatio vaati tarkkaa yhteistoimintaa kaikilta osapuolilta – aluksen päälliköltä, luotseilta ja hinaajien päälliköiltä – sillä aluksen ohjailuun käytettävissä oleva tila oli erittäin pieni.
Finnpilotin tiedotteessa kerrotaan, että luotsit harjoittelivat syksyn aikana simulaattorissa Turussa ja Tanskassa tiiviissä yhteistyössä Alfons Håkansin hinaajapäälliköiden kanssa. Tanskassa mukana olivat myös FSRU Exemplarin päällikkö sekä varustamon edustajia. Projektiin on sisältynyt muun muassa riskiarviointeja, operatiivisten rajojen määrittelyä, väylän parannukseen liittyvää suunnittelua sekä tarvittavien laitteiden valintaa ja valmistelemista.
– Aluksen turvallisen saapumisen mahdollisti iso joukko alan parhaita toimijoita. Haluan kiittää erinomaisesta yhteistyöstä erityisesti Rambollia, Alfons Håkansia sekä tietenkin Gasgridia, sanoo aluksen luotsausta koordinoinut Hanko-Helsinki -luotsausalueen aluepäällikkö Jukka Ketonen.
– Aktiivista keskustelua käytiin luonnollisesti myös Inkoon sataman ja viranomaisten kanssa. Erityisesti Väylävirastolla oli merkittävä rooli Inkoon väylän muutostöissä ja niiden suunnittelussa.
– Luotsausyhtiön puolesta esitän erittäin suuren kiitoksen kaikille osallisille hienosta sitoutumisesta projektiin ja sen tiukkoihin vaatimuksiin. Tässä vaiheessa voimme todeta kaiken sujuneen suunnitellusti. FSRU Exemplar saatiin Inkooseen turvallisesti, määriteltyjä rajoja noudattaen, Ketonen jatkaa.
Terminaalialuksen saapuminen Inkooseen oli LNG-projektin ensimmäinen askel.
Gasgrid Finland on vuokrannut aluksen Suomeen kymmeneksi vuodeksi. Jatkossa LNG:tä tuodaan tankkereilla Inkoon terminaalilaivaan. Yhteistyö toimijoiden välillä jatkuu siis tiiviinä. Toimintatapoja tullaan arvioimaan ja tarvittaessa kehittämään jokaisen aluskäynnin jälkeen.
Lähde: Finnpilot Pilotage