Perusteluissa todetaan, että Göteborgin satamalla on merkittävä rooli ykköstilan saavuttamisessa. Seutua kuvataan erinomaisena jakelupaikkana, joka on osoittanut vahvuutensa koronapandemiankin aikana. Sataman 600 miljoonan investointipaketti nähdään erinomaisena alustana myös tulevaisuuden kasvulle.
– Satamalle vuosi on ollut hyvä – eikä pelkästään taloudellisesti. Muilla rahtikeskittymillä sekä Ruotsissa että ulkomailla on ollut vaikeampaa, mutta Göteborgin satama on vahvassa asemassa. Voimme tulevaisuudessakin jatkaa investointeja ja parantaa kilpailukykyämme, sataman toimitusjohtaja Elvir Dzanic toteaa.
Nykyisin noin 30 prosenttia Ruotsin tuonnista ja viennistä kulkee Göteborgin sataman kautta. Osuus konttirahdista on yli puolet. Satama laajentuu parhaillaan, ja viime vuoden aikana varmistui miljardien arvoisen Skandia Gateway -projektin rahoitus. Projektissa satamaväylää syvennetään 14,5 metristä 17,5 metriin. Tämä on sataman tulevaisuudelle elintärkeää, sillä se mahdollistaa kaikkein suurimpien valtamerialusten liikennöinnin satamassa.
Muita tärkeitä projekteja satamassa ovat Arendalin uusi terminaali, joka tuo 120 000 neliötä lisätilaa terminaaliin. Lisäksi tulossa on täysin uusi digitaalinen alusta. Käynnissä on myös investointi sataman maasähköjärjestelmään.
Satama tähtää tulevaan kasvuun mahdollisimman pienin ympäristöhaitoin. Vuoteen 2030 mennessä hiilipäästöt rahtikeskittymässä niin maalla, merellä kuin satamassakin ovat vähentyneet jopa 70 prosenttia. Haasteita satamalla joka tapauksessa riittää tulevaisuudessakin.
– Tila on tärkeää. Kivenheiton päässä satamassa on puoli miljoonaa neliömetriä maata, ja alamme tämän vuoden aikana rakentamaan alueelle logistisia puitteita, Dzanic kertoo.
Teksti: Tomi Kangasniemi