09.10.2019

Hapag-Lloyd liittyy CMA CGM:n seuraan: ei aja arktikalla

Saksalaisvarustamo Hapag-Lloyd on kilpailijoidensa tavoin päättänyt olla siirtämättä konttiliikennettä Jäämerelle. Ranskalainen CMA CGM kertoi samasta asiasta jo elokuussa. Tanskalainen Maersk Line teki viime vuonna yhden koepurjehduksen Koillisväylällä, mutta on sen jälkeen luopunut arktisten vesien hankkeista.

Kuten muutkin varustamojätit, myös Hapag-Lloyd tähdentää pohjoisten merien boikottipäätöksen johtuvan ympäristösyistä. Hampurilaisvarustamon kestävän kehityksen johtaja Jörg Erdmann sanoo, että Koillisväylä ja Luoteisväylä eivät kuulu varustamon suunnitelmiin nyt eikä tulevaisuudessa juuri pohjoisten alueiden ekologisen tasapainon suojelemiseksi.

– Fossiilisista polttoaineiden hiukkaspäästöt vaikuttavat nykyäänkin liikaa ilmaston lämpenemiseen. Aiomme pysyä poissa pohjoisilta merialueilta ainakin niin kauan, kunnes saamme takeet siitä, että navigointi näillä herkillä merillä onnistuu ympäristöä vahingoittamatta, Erdmann sanoo Hapag-Lloydin nettisivuilla.

Arktikan väylät ovat paitsi jäiset, myös matalat

Totuuden nimessä Erdmann huomauttaa myös siitä, että Koillis- ja Luoteisväylien käyttäminen valtameriliikenteessä ei edes onnistu ilman jäävahvistettua tonnistoa. Ja sitähän suurilla konttijäteillä ei tunnetusti ole.

– Koska operoimme säännöllisillä linjaliikenteen reiteillä, meidän pitää arvioida tarkasti ne ajan ja polttoaineen säästöt, joihin Koillis- ja Luoteisväylien kaltaisilla lyhyemmillä, mutta myös matalammilla, merireiteillä yllettäisiin. Suuret konttilaivat vaatisivat pohjoisilla merillä tietenkin asiaan kuuluvat jääluokat, Erdmann sanoo ja huomauttaa, että nämä vedet ovat jäistä vapaina nykyäänkin vain kolme-neljä kuukautta vuodesta.

CMA CGM pysyy poissa, Maersk ei jatka kokeiluaan

Viime elokuussa toinen suuri konttivarustamo, ranskalainen CMA CGM ilmoitti toimitusjohtajansa Rodolphe Saadén suulla pysyvänsä poissa Koillisväylältä. Myös Saadén mielestä riskit pohjoisen luonnon ja eläimistön tuhoutumiselle ovat liian suuret esimerkiksi onnettomuuksissa tai saasteiden takia.

Maailman suurin konttivarustamo, tanskalainen Maersk Line teki vuonna 2018 yhden koepurjehduksen Koillisväylällä, kun eräs sen Koreasta tilaamista jäävahvistetuista konttilaivoista sattui valmistumaan sopivaan aikaan loppukesästä Eurooppaan siirrettäväksi.

Vuosi sitten elokuussa Maerskin 1A-jääluokan konttialus m/s Venta Maersk teki neitsytmatkansa Vladivostokista Koillisväylän kautta Eurooppaan. Alus rahtasi reissullaan pienehkön määrän pakastettua kalaa Pietarin kauppiaille. Venta Maerskin ja sen kuuden sisarlaivan kohdealue on Itämeren feeder-liikenteessä, joten Arktikalle nekään eivät jää.

Länsimaisten konttivarustamojen kylmä suhtautuminen ei suinkaan pidättele venäläisten ja kiinalaisten intoa kasvattaa liikennettä Koillisväylällä. Varsinkin energiakuljetukset, kelpo esimerkkeinä jäävahvistetut LNG-tankkerit, ovat saaneet lisää puhtia Venäjän presidentti Vladimir Putinin ukaasista priorisoida Koillisväylän energiahankkeet ja liikennejärjestelyt arktisten kiintojäiden sulaessa.

Jaa artikkeli