Helsingin Shipyard tiedottaa, että yhtiön saamien tietojen mukaan ulkoministeriön on antanut kielteisen päätöksen vientiluvasta 30.9. koskien Norilsk Nickelin tilaamaa jäänmurtajaa.
Norilsk Nickel on Venäjän johtava metalli- ja kaivosyhtiö, palladiumin ja jalostettujen nikkelien valmistaja ja yksi suurimmista platina- ja kuparintuottajista.
Yhtiö teki sopimuksen Norilsk Nickelin kanssa uuden ympäristöystävällisen jäänmurtajan rakentamisesta viime vuonna. Aluksen konseptisuunnittelu toteutettiin yhteistyössä Aker Arctic Technology Oy:n kanssa.
Tilattu jäänmurtaja olisi ollut suurin ja tehokkain diesel-sähköinen jäänmurtaja, mitä Suomessa koskaan on rakennettu.
Aluksen toiminta-alue olisi ollut Jeniseijoen ja Jeniseilahden alueella sekä Kara-merellä varmistamassa pääsyä Dudinkan merisatamaan. Sen tehtävänä olisi ollut tehdä Jeniseijoella ränniä Nornickelin Arctic Expressille (Arc7) sekä lisäksi hinata käytössä olevia Arc5 -luokan max. 20000 t DW rahtialuksia. Aluksen kotisatama olisi ollut Murmansk.
– Sopimus on merkittävä Helsingin telakalle, ja se luo vakautta telakan tilauskantaan, joka kaupan jälkeen ulottuu vuoden 2024 loppuun saakka, telakan tammikuisessa tiedotteessa todettiin.
Helsingin Shipyard arvioi silloin jäänmurtajatilauksen työllistävän vaikutuksen telakalla ja Suomen meriteollisuusverkostossa olevan yhteensä noin 2100 henkilötyövuotta.
Syyskuun alussa työnsä aloittanut tuore toimitusjohtaja Kim Salmi toteaa YLE:lle haastattelussa, että jo aloitetun projektin menettäminen ei ole telakalle hyvä asia.
Salmen mukaan yritys ei kuitenkaan ole konkurssivaarassa. Helsingin telakalla rakennetaan parhaillaan Vega-sarjan kolmatta alusta (SH Diana) ja valmistaudutaan sen vesille laskuun.
– Yhtiön omistuspohjan muutoksia tutkitaan myös edelleen ja pitkän tähtäyksen näkemyksistä tiedotetaan lisää asioiden varmistuttua.
VA
Lisää aiheesta:
Kim Salmi Helsinki Shipyard Oy:n toimitusjohtajaksi