08.06.2016

Iranin öljy vetää tankkereita Euroopasta ja Aasiasta

Raakaöljyn tynnyrihinta on viime aikoina kaksinkertaistunut 60 dollariin alkuvuoden alamaista. Iranin avautunut vienti on houkutellut Persianlahden vesille jo 25 eurooppalaisten tai aasialaisten omistamaa supertankkeria. Vielä huhtikuussa iranilaiset kamppailivat löytääkseen riittävästi sopivaa tonnistoa.

Kuten tunnettua, Iranin epäilty ydinaseohjelma johti vuosina 2011 ja 2012 alkaneeseen kauppasaartoon, joka on vasta hiljattain purettu. Nyt maa vaikuttaa pääsevän eroon saarron haitoista jopa markkinoiden odotuksiakin nopeammin.

Raakaöljyn tynnyrihinta on viime aikoina kaksinkertaistunut 60 dollariin alkuvuoden alamaista. Iranin avautunut vienti on houkutellut Persianlahden vesille jo 25 eurooppalaisten tai aasialaisten omistamaa supertankkeria. Vielä huhtikuussa iranilaiset kamppailivat löytääkseen riittävästi sopivaa tonnistoa.

Kuten tunnettua, Iranin epäilty ydinaseohjelma johti vuosina 2011 ja 2012 alkaneeseen kauppasaartoon, joka on vasta hiljattain purettu. Nyt maa vaikuttaa pääsevän eroon saarron haitoista jopa markkinoiden odotuksiakin nopeammin.

Öljytradereiden mukaan Iranin öljynvienti lähentelee jo 2,5 miljoonaa barrelia päivässä eli sanktioita edeltänyttä tasoa.

Pääpaikkoja Kharg ja Bandar Mahshahr 

Reutersin satamadatan mukaan Persianlahdella rahtaa nyt ainakin 26 ulkomaista tankkeria, joiden yhteinen kapasiteetti 25 miljonaa barrelia kevyttä tai raskasta öljyä sekä polttonesteitä.

Nämä alukset ovat viimeisten kahden viikon aikana ryhtyneet käyttämään Iranin Kharg-saaren ja Bandar Mahshahrin terminaaleja.

Kreikkalainen Dynacom on siirtänyt alueelle kolme supertankkeria. Varustamojohtaja Odysseus Valatsas kertoo, että rahtaajat ostavat iranilaista öljyä, eikä muilla mailla ole tähän nokan koputtamista.

Valtaosa Iranin öljystä myydään Aasiaan, jossa suurimpia asiakkaita ovat Intia Kiina ja Japani. Tuoreiden tietojen mukaan ainakin kansainvälistä tankkeria on matkalla Eurooppaan.

Raakaöljyn kysyntä kasvaa Intiassa valtavaa tahtia, ja maa toimii Persianlahdella
Essar Oilin, Reliance Energyn, Hindustan Petroleum Corp:n and Bharat Petroleum Corp:n kautta.

Öljyrahtien bisneksiin osallistuvat muiden muassa valtiollinen kiinalaisvarustamo China Shipping Development, PetroVietnam ja japanilainen Idemitsu Kosan.

Vakuutusriskit iso uhka

Persianlahden kuljetusten koko kuva ei ole pelkästään ruusuinen. VLCC-tyyppinen supertankkeri maksaa keskimäärin 90 miljoonaa dollaria, mutta suurista öljyvuodoista koituu rahtaajille miljardikustannukset.

Vakuutusyhtiöiden ja jälleenvakuuttajien löytäminen on edelleen vaikeaa. Tästä syystä suuret pörssilistatut varustamot kuten Euronav, Teekay Group ja Frontline harkitsevat tarkkaan Iranin kuljetusten aloittamista.

Vakuutusriskejä ovat yrittäneet pienentää eri maiden P&I -klubit (protection and indemnity).

Brysselin pörssissä listatun Euronavin sijoittasuhteiden johtaja Brian Gallagher sanoo, että varustamo on toki kiinnostunut iranilaisista öljyrahdeista, mutta odottaa vakuutustilanteen selkiytymistä.

Jaa artikkeli