Meriteollisuuden sitoutuminen hiilineutraaliuden saavuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä on antanut sysäyksen kehittää innovatiivisia tapoja kasvihuonekaasupäästöjen minimoimiseksi. Vaikka keskustelut koskevat usein suurten laivojen päästövähennyksiä, vähennykset ovat tärkeitä myös pienempien alusten osalta ja tässä on omat erityiset haasteet ja mahdollisuudet.
Yhteysalusliikenne saarten ja manneralueiden välillä on olennainen osa eri kuljetustapoja yhdistävää liikenneverkostoa keskisen Itämeren alueella.
Uuden kansainvälisen REISFER-hankkeen tavoitteena on vähentää yhteysalusliikenteen hiilidioksidipäästöjä 10–20 prosentilla valituilla reiteillä Virossa, Suomessa ja Ahvenanmaalla sekä Ruotsissa.
Vähäpäästöiset polttoaineet ja alusten sähköistäminen kehittyvät nopeasti. Lisäksi muu teknologinen kehitys sekä parannukset yhteysalusliikenteen suunnittelussa ja toteutuksessa kuten reittien valinnassa, aikataulutuksessa ovat potentiaalisia tapoja vähentää hiilidioksidipäästöjä.
REISFER-hankkeessa näitä mahdollisuuksia tarkastellaan yhdessä useiden pilottien kautta, jolloin yhteistyöstä syntyy huomattavaa lisäarvoa ja kustannustehokkuutta hankekumppaneille.
– Tiedon ja parhaiden käytäntöjen jakaminen on REISFER-hankkeen keskiössä, kertoo professori Ulla Tapaninen Tallinnan teknillisestä yliopistosta.
REISFER-hankkeen päärahoittaja on Euroopan unionin Interreg Central Baltic 2021–2027 -ohjelma. Kolmivuotinen REISFER-hanke käynnistyi huhtikuussa 2024 ja päättyy maaliskuussa 2027. Mukana on yhdeksän hankekumppania kolmesta Itämeren alueen maasta – Virosta, Suomesta ja Ruotsista:
- Päätoteuttajana Tallinnan teknillisen yliopiston Eesti Mereakadeemia, yhteyshenkilöinä Kadi Kasepõld ja Ulla Tapaninen.
- Turun yliopisto (FI)
- Blidösundsbolaget (SE)
- Kihnu Veeteed (EE)
- FinFerries (FI)
- Viron valtionvarustamo (Riigilaevastik) (EE)
- Ahvenanmaan maakunnan hallitus (AX)
- Ruotsin tie- ja liikennetutkimuslaitos VTI (SE)
- Suomenlinnan Liikenne Oy (FI)
VA