30.09.2024

Kapteeni sai kahdeksan kuukauden vankeustuomion MARPOL-rikkomuksesta

Syytteet liittyivät Panaman lipun alla purjehtivan säiliöalukseen PS Dream, jota operoivat Prive Overseas Marine ja Prive Shipping Denizcilik Ticaret. Kapteeni oli määrännyt miehistön pumppaamaan öljyllä saastuneen jätteen laidan yli sen ollessa matkalla New Orleansiin tammikuussa 2023. Miehistö dokumentoi asian.

Kuva: US Coast Guard

Tuotetankkerin päällikkö, joka syyllistyi MARPOL-rikkomukseen ja yritti sitten salata tietoja USA:n rannikkovartiostolta, tuomittiin äskettäin New Orleansin liittovaltion tuomioistuimessa kahdeksaksi kuukaudeksi Yhdysvaltain vankilaan. Tuomioistuin sai asian päätökseen todettuaan aluksen operaattoreiden syyllisyyden sekä velvoitti nämä maksamaan kahden miljoonan dollarin sakon ja määräsi neljän vuoden koeajan.

Syytteet liittyivät Panaman lipun alla purjehtivan säiliöalukseen, PS Dream, jota operoivat Prive Overseas Marine ja Prive Shipping Denizcilik Ticaret. Eräs aluksen miehistön jäsenistä kertoi asiasta rannikkovartiostolle ja jakoi videoita aluksen laittomasti laskemasta jäteöljystä ja siitä seuranneesta öljyvanasta. Kun alus saapui Louisianaan, toinen miehistön jäsen antoi rannikkovartiostolle tallenteen päällystön jäsenestä keskustelemassa jätteen purkamisesta.

Aluksen päällikkö, Turkin kansalainen, myönsi syyllisyytensä kesäkuussa 2024. Syyttäjät syyttivät häntä siitä, että kapteeni oli määrännyt miehistön pumppaamaan öljyllä saastuneen jätteen laidan yli ja puhdistamaan aluksen säiliön pesuaineilla sen ollessa matkalla New Orleansiin tammikuussa 2023. Miehistön jäsenet olivat laittaneet siirrettävän pumpun tyhjentämään sisällön yli laidan kolmen päivän aikana, mutta ottivat myös kuvia dokumentoidakseen rikkomuksen ja luovuttivat tiedot USCG:n tarkastajille. Näistä tuli tapauksen keskeinen todistusaineisto.

Lisäksi syyttäjät osoittivat, että päällikkö oli ollut yhteydessä yhtiön toimistoihin ja raportoinut aluksella meneillään olleesta työstä ja lähettänyt heille kuvia aluksen ulkopintojen puhdistuksesta. He osoittivat, että Prive Shipping-yritysten edustajat tiesivät öljyllä saastuneen jätteen jääneen tankkiin, ja aluksen päällikkö oli ilmoittanut heille, että jäteöljy oli pumpattu yli laidan.

Syyttäjät myös totesivat, että purkauksen päätyttyä vastaajat olivat väärentäneet aluksen öljypäiväkirjaa jättämällä siitä pois purkamistapahtuman. Rannikkovartiostolle tarkastuksen yhteydessä esitellyillä väärennetyillä lokimerkinnöillä oli ollut tarkoitus peittää se, että miehistö oli pumpannut öljyllä saastunutta jätettä mereen vastoin kansainvälistä MARPOL-sopimusta.

Yritykset myönsivät syyllisyytensä toukokuussa salaliitosta, oikeuden estämisestä ja laivojen aiheuttaman pilaantumisen estämistä koskevan lain rikkomisesta. Oikeusistunnossa 26. syyskuuta nämä kaksi yhtiötä tuomittiin maksamaan kahden miljoonan dollarin rikosoikeudellinen sakko ja niille määrättiin neljän vuoden koeaika. Kahden miljoonan dollarin rikosoikeudellinen rangaistus sisältää 500 000 dollaria yhteisöpalvelumaksuja, joilla rahoitetaan erilaisia merenkulun ympäristöhankkeita Louisianan itäosassa. Näitä hankkeita hallinnoi kongressin perustama National Fish & Wildlife Foundation.

Prive Overseas Marinen kotipaikka on Dubaissa ja Prive Shippingin pääkonttori Turkissa. Koeajan ehtona yritysten on myös noudatettava ympäristönsuojelusuunnitelmaa, josta seuraa auditointi-, turvallisuus- ja tarkastusvaatimuksia seuraavien neljän vuoden ajalle.

Lähde: The Maritime Executive

Jaa artikkeli