25.02.2020

”Keep shipping weird!” – Euroopan agentit koolla Brysselissä

Uuden yhdenmukaisen alusilmoituksia koskevan EMSW-järjestelmän rakentaminen on agenttien edunvalvonnan suuri voitto. Digitalisaatio puhutti tapaamisessa muutenkin, koska agenttien työ tulee lähivuosina muuttumaan uusien tiedonjakamisen sovellusten myötä.

Jonathan Williams (vas.) ja Marco Tak vastasivat ECASBAN seminaarin suunnittelusta ja toteutuksesta.

ECASBAn eli agenttien Euroopan liiton perinteiseen tapaamiseen EU-komission naapurissa sijaitsevaan Berlaymont-hotelliin kokoontui viitisenkymmentä alan yhdistysten ja yritysten edustajaa. Seminaari oli osa joka toinen vuosi järjestettävää European Shipping Week 2020 – tapahtumaa.

ECASBA (European Community Association of Ship Brokers and Agents) on toiminut vuodesta 1993 alan kansainvälisen kattojärjestön FONASBAn alakomiteana. FONASBAn toiminnanjohtaja on Jonathan Williams, jolla on noin 20 vuoden kokemus järjestön johtamisesta ja jo neljästä puheenjohtajasta. Hän muistelee mielellään yhteistyötä Suomen Gunnar Heinosen kanssa. ”Gunnar oli ja on todella hyvin verkostoitunut henkilö. Hän pystyi aina löytämään toisen suomalaisen – olimme missä tahansa!” kertoo Jonathan.

Edunvalvonnan suuri voitto – EMSW

ECASBA on jo pitkään aktiivisesti pyrkinyt vaikuttamaan EU:n single window -kehitykseen ja siinä on nyt saatu tuloksia. Tiedonkeräämisen vaatimukset ovat koko ajan vain kasvaneet ja eri maiden erilaiset toimintatavat EU:n sisällä ovat lisänneet agenttien työtaakkaa. Osa viranomaistehtävistä on siirtynyt agenttien työksi.

Uusi EMSW eli European Maritime Single Window tarjoaa vuoden 2025 jälkeen kaikille jäsenmaille harmonisoidun tavan tehdä alusilmoitus. Mukana ovat nyt myös tulli-ilmoitukset. Suomessa EMSW tarkoittaa jo parikymmentä vuotta käytössä Portnetin uudelleen rakentamista. Uudistusprojektista vastaa Suomessa Traficom. 

EU-komission asiantuntija Jukka Savo avasi ECASBAn seminaarissa kuullussa esityksessään järjestelmän määrittelyn haasteita. Jäsenmaat ovat toivoneet mukaan runsaasti omia pakollisesti kerättäviä tietoja, joita joudutaan nyt huomattavasti karsimaan.

Port Call Optimisation on päivän sana

Koko päivän seminaarissa kuultiin ECASBAn oman agendan lisäksi puheenvuorot Belgian satamien Port+ hankkeesta ja Rotterdamin sataman Pronto-sovelluksesta. Molemmissa sovelluksissa kerätään ja jaetaan tietoa aluksen satamakäynnistä ja pyritään siten edistämään meriliikenteen sujuvuutta. Agenttien keskustelussa pohdittiin, onko kyseessä uhka vai mahdollisuus. Toiveikkaasti todettiin, että kaikki uhat ovat loppujen lopuksi mahdollisuuksia!

”Meidän tulee kuitenkin suojella omaa työtämme,” totesi ECASBAn puheenjohtaja Marco Tak loppupuheenvuorossaan. Agenttien työ on tärkeää B-to-B -palvelua, jota tehdään räätälöidysti asiakkaan tarpeiden mukaan. Rotterdamin satamassa agenttina työskentelevä Marco Tak on ollut alalla jo yli 25 vuotta, joista kaksi vuotta Euroopan liiton puheenjohtajana. 

Parhaiten asian kiteytti ehkä Saksan meklariyhdistys, jonka tarroissa todettiin selkeästi: ”Ship agents do it better”. Agentin palvelu tuottaa asiakkaalle arvoa, jota ei digitalisaatiolla voi korvata. Saksalaisten kollegojen tarrassa kehotettiin myös pitämään ala omituisena. Miksi? Ehkä siksi, että niin se pysyy hauskana ja kiinnostavana.

Teksti ja kuvat: Sari Turkkila


Lisää aiheesta:

European Shipping Week kokosi merenkulun toimijat Brysseliin viime viikolla

 

 

Jaa artikkeli