Kiinan meriteollisuus ottaa suuren harppauksen aloittaessaan ensimmäisen matkustajaristeilijän rakennustyöt. Finpron mukaan Shanghain risteilijäprojekti avaa suomalaisisille meriteollisuusyrityksille merkittävän kohteen tarjota osaamistaan.
– Reilulla 20 suomalaisella meriteollisuusyrityksellä on jo vahva jalansija Shanghaissa. Niille uusi Waigaoqiaon risteilyalusprojekti on selkeä kohde tarjota osaamistaan. Waigaoqiaon telakka Shanghaissa kiinnostaa etenkin suomalaisia laivalaite- ja järjestelmätoimittajia, myös sellaisia, jotka eivät ole etabloituneet Kiinaan, kertoo Finpron Finland Maritime and Offshore -kasvuohjelman johtaja Ulla Lainio.
Kiinan ensimmäinen matkustajaristeilijä rakennetaan vuosina 2016-2020. Risteilyalusprojektit ovat merkittävä, mutta myös vaativa päänavaus kiinalaistelakoille. Kiinalaisen meriteollisuuden painopiste on ollut erilaisten rahtialusten rakentamisessa, mutta viime vuosina osaamista on laajennettu. Yli 90 prosenttia kaikista maailman laivoista rakennetaan Kiinassa, Koreassa ja Japanissa.
– Kiinalaiset telakat ovat tähän mennessä harjoitelleet risteilyalusrakentamista tekemällä muutostöitä, kun vanhoja risteilyaluksia on korjattu niiden siirryttyä lännestä Kiinan merialueille, Lainio kertoo.
Risteilyalukset ovat esimerkkejä vaativista projekteista, joissa suomalaisyritysten osaaminen on vahvaa. Finpron Shanghain vientikeskus ja Finland Maritime and Offshore -kasvuohjelma avustavat suomalaisia yrityksiä tarttumaan Waigaoqiaon alkavaan projektiin. Kiinalaistelakan suunnitelmissa on rakentaa viisi noin 300-metristä matkustajaristeilijää.
Risteilijärakentamisen taustalla vaikuttaa kiinalaisten kasvava kiinnostus risteilymatkailuun. Kiinalaisten risteilymatkailijoiden määrän ennustetaan lähes kaksinkertaistuvan seuraavan viiden vuoden aikana. Vuonna 2014 noin 750 000 kiinalaista kävi Kiinasta lähtevällä risteilyllä. Määrän odotetaan kasvavan 1,75 miljoonaan vuoteen 2020 mennessä. Tällä hetkellä länsimaisten risteilyvarustamojen Royal Caribbean, Carnival, MSC ja Norwegian Cruise Linesin alukset risteilevät kuudesta Kiinan satamasta. Myös risteilysatamien määrä on kaksinkertaistumassa lähivuosina.
Suomalaiselle meriteollisuudelle jälleen uusi merkittävä mahdollisuus
– Suomessa on erikoistuttu tekemään maailman suurimpia risteilyaluksia. Osaamisemme on kansainvälisesti erittäin kilpailukykyistä, kuten Ranskassa parhaillaan valmistuva Oasis 3 -risteilijä on osoittanut. Sen alihankinnasta noin 15 prosenttia on ostettu Suomesta, Lainio kertoo.
Kiinan valtio tukee vahvasti risteilyalusrakentamista. Toukokuussa 2015 Kiinan valtioneuvosto julkaisi päätöksen nimeltä ”Made in China 2025”, joka tähtää risteilyalusten rakentamisen läpimurtoon seuraavan 10 vuoden aikana.