15.12.2020

Langh Shipille uusia laivoja

Langh Ship kasvattaa laivastoaan viidestä seitsemään laivaan ostamalla kaksi 889 TEUn konttilaivaa Saksasta.

Langh Shipin uuden Charlotta laivan miehistö.

Langh Ship Oy Ab on hiljattain lisännyt laivastoonsa rahtilaivat Charlotta ja Christina. Charlotta on rakennettu vuonna 2009 ja Christina vuonna 2010 Mawei-telakalla Kiinassa. Alukset ovat jäävahvistettuja 1A jääluokkaan ja soveltuvat siten hyvin liikennöintiin Itämerellä myös talviaikaan.

Christina ja Charlotta ovat nyt aikarahdattuja ranskalaiselle konttioperoijaille CMA CGM, joka operoi sekä valtameriliikenteessä että Euroopan lähiliikenteessä olevia rahtilaivoja. Christina on tällä hetkellä työllistetty linjalla Gdynia-Tilbury, kun taas Charlotta on linjaliikenteessä Välimerellä. Langh Shipin toimitusjohtaja Laura Langh-Lagerlöf sanoo että rahtaussopimus CMA CGM:n kanssa mahdollisti laivakaupan.

”Olemme erittäin iloisia, että pääsemme kehittämään yhteistyötä CMA CGM:n kanssa. Meillä on jo ennestään kaksi laivaa Containershipsin liikenteessä ja Containerships taas kuuluu CMA CGM konserniin. Containershipsin kanssa olemme tehneet yhteistyötä jo pitkään”, hän kertoo.

Laura Langh-Lagerlöf sanoo, ettei markkinoilla ole kovin paljon moderneja jäävahvistettuja noin 1000 TEU:n aluksia tarjolla. Vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen tämän kokoluokan aluksia on ylipäätään rakennettu vähän.

“Ajoitus ostaa nämä laivat tuntuu hyvälle. Käytettyjen laivojen hinnat ovat suhteellisen alhaisella tasolla, mutta samaan aikaan rahtihinnat tuntuvat olevan nousussa jopa tässä niin kutsutussa feeder kokoluokassa”, Laura Langh-Lagerlöf kuvailee tilannetta.

Langh Shipin Operations Manager Eero Pajunen kommentoi että laivojen tekninen standardi on korkea ja pääosa komponenteista on eurooppalaisilta valmistajilta. Pääkoneen valmistaja on MaK ja apukoneiden MAN. Hydrauliset lastiluukut ovat MacGregorin suunnittelemat.

Laivoissa on Portugalin lippu ja niiden kotisatama on Madeira.

Langh Shipillä on viisi laivaa ennestään. Kolme laivoista, Laura, Marjatta ja Hjördis, on varustettu teräskelojen kuljetusratkaisuilla ja laivat ovat Outokummun linjalla Tornion ja Hollannin välillä. Konttialukset Linda ja Aila ovat Containershipsin linjaliikenteessä Itä- ja Pohjanmerellä.

Jaa artikkeli