04.04.2019

Maersk ei löydä ostajaa offshore -aluksilleen

Vuosien yrittämisen jälkeen Maerskin johto myöntää, ettei sen offshore -huoltoaluksia operoivalle Maersk Supply Servicelle ole helppo löytää ostajaa. Maersk on joutunut toistuvasti alentamaan tyttärensä hintalappua osv-sektorin heikkojen näkymien takia.

Maersk Advancer ©Maersk

Olemme jo kaksi vuotta yrittäneet etsiä osakkeenomistajia tyydyttäviä ratkaisuja ongelmaan. Kun näitä ei ole löydetty, olemme päättäneet pitää Maersk Supply Servicen, A.P. Moller-Maerskin energiatoimintojen johtaja Claus V. Hemmingsen sanoo.

MarExin mukaan Maersk on investoinut reipaasti offshore -alan uusiin liiketoimintoihin ja näyttää onnistuneenkin niissä. Viime vuonna Maersk Supply Servicesin liikevaihdosta 30 prosenttia syntyi uusista bisneksistä, kuten offshore -tuulivoimahankkeista, valtamerten puhdistuksesta ja syvänmeren kaivostoiminnan tukemisesta.

– Liiketoimia monipuolistamalla yritämme vähentää riippuvuutta perinteisistä öljyn- ja kaasunetsinnöistä, kertoo Maersk Supplyn toimitusjohtaja Steen S. Karstensen.

Varustamolla on 44 offshore -huoltoaluksen laivasto, jonka keski-ikä on alle kymmenen vuotta. Maersk Supply Service ottaa vieläkin vastaan uudisrakennuksia, joista se oli sopinut vuonna 2014 eli ennen kuin offshore -markkinoiden alamäki alkoi.

Maersk ei ole suinkaan yksin uppoavassa laivassa, sillä muillakin alan varustamoilla on ollut suuria vaikeuksia. Bourbon Offshore on lykännyt velkojensa takaisinmaksua, myynyt aluksiaan ja irtisanonut niiden miehistöjä. Tidewater ja Gulfmark ovat molempien konkurssien jälkeen yhdistyneet Tidewaterin omistukseen, MarEx kirjoittaa.

”Maerskilla on supertankkerin kääntösäde”

Samaan aikaan toisaalla, tiistaina Kööpenhaminan yhtiökokoukseen kokoontuneet A.P. Moller-Maerskin osakkeenomistajat antoivat toimivalle johdolle lisää aikaa kääntää tanskalaisjätin kurssi.

Kuten yhtiössä suurinta valtaa käyttävän A.P. Moller Foundation -säätiön hallituksen puheenjohtaja Ane Maersk Mc-Kinney Uggla sanoi, Maerskilla on supertankkerin kääntösäde, joten uuden kurssin löytäminen ei onnistu hetkessä.

– Vuosi on ollut kieltämättä vaikea, mutta valoa on näkyvissä, hallituksen vahva nainen totesi eikä täsmentänyt aikatauluja näkymien parantumisesta.

Maailman suurin konttivarustamo on vuoden 2016 syyskuusta lähtien yrittänyt vakuuttaa osakkeenomistajat ja sijoittajat konsernin uudelleenjärjestelyjen eduista. Toimitusjohtaja Sören Skoun johdolla Maersk on karsinut rönsyjään ja keskittynyt liikenteeseen ja logistiikkaan. Pörssikurssilla mitattuna tässä on onnistuttu huonosti, sillä Maerskin osakkeen hinnasta on vuodessa sulanut seitsemän prosenttia.

Kauppasodan uhka vie osingotkin jaosta

Viime helmikuussa Maersk varoitti, että Yhdysvaltain ja Kiinan koventuva kauppasota on jo vähentänyt ja vähentää vielä edelleen maailmankaupan konttikuljetuksia. Tätä painotti myös Maersk Linen hallituksen puheenjohtaja Jim Hagemann Snabe Kööpenhaminaan kokoontuneille omistajille ja sijoittajille.

– Ulkoisten syiden takia vuosi 2018 ei ollut tyydyttävä. Silti painopistealueiden muutokset alkavat toimia ja muun muassa asiakkaidemme tyytyväisyys on kohentunut erittäin merkittävällä tavalla, Snabe sanoi.

Maersk pidättäytyy jakamasta osinkoja viime vuodelta. Sen sijaan Sanaben mukaan yhtiön johto harkitsee lisäosingon esittämistä ensi elokuussa.

Reutersin mukaan Maerskin velkapaperit ovat pudonneet lähes roskalainojen sarjaan Moody´sin luottoluokituksissa, eikä vähiten juuri sen vuoksi, että Maersk aikoo pitää itsellään pitkään myytävien listalla olleen offshore -varustamo Maersk Supply Servicesin.

Vuonna 2017 Maersk myi öljynetsintä ja -tuotantotoimintonsa ranskalaiselle Totalille. Torstaina yhtiö aikoo listata offshore -porausbisnekset itsenäisenä yhtiönä Kööpenhaminan pörssiin.

Jaa artikkeli
Stena Banneri