Kyseessä on ensimmäinen mannertenvälinen maaliikenneyhteys Euroopan satamista aina Japanin ja Korean satamiin saakka. Maerskin mukaan konttijuna kolkuttelee matkalla 23-32 vuorokauden verran, kun Euroopan ja Aasian välinen valtameriliikenne kestää 52-57 vuorokautta.
Pietarin FCT satamaterminaalista 28. maaliskuuta lähtenyt juna oli lastattu pohjoiseurooppalaisella puutavaralla kuten vanerilla sekä kemianteollisuuden tuotteilla. Raiteet päättyvät Venäjän kaukoidässä sijaitsevan Vostochniyn VSC-terminaaliin, josta lasti laivataan Maerskin feeder-aluksilla edelleen Koreaan ja Japaniin.
Maersk avasi AE19 -palvelun elokuussa 2019 yhdessä venäläisten kumppaneidensa Modulin ja Global Partsin kanssa. Syksyn aikana yhteydet toimivat vain toisin päin eli Aasiasta Eurooppaan.
– AE19 -palvelu tarjoaa asiakkaillemme meriteitä nopeampia yhteyksiä, jotka kuitekin ovat selvästi edullisempia kuin lentorahti. Itä-länsisuuntainen liikenne on talven aikana kehittynyt suotuisasti, mikä mahdollistaa palvelun aloittamisen myös toiseen suuntaan. Euroopasta Aasiaan kuljetetaan muun muassa auto- ja teknologiateollisuuden tuotteita ja kemikaaleja, A.P. Moller-Maerskin rautatiekuljetusten johtaja Kasper Krog sanoo tanskalaisyhtiön tiedotteessa.
Maerskin seuraava AE19-konttijuna lähtee Pietarista Aasian suuntaan 8. huhtikuuta ja liikenne jatkuu siitä eteen päin joka toinen viikko.
Kööpenhaminan pörssissä listattu logistiikkajätti A.P. Moller-Maersk toimii 130 maassa ja sen palkkalistoilla on noin 76 000 työntekijä. Yhtiö on maailman suurimman konttivarustamon Maersk Linen emoyhtiö.
2M leikkaa rajusti Aasian ja Euroopan välisiä konttipalveluja
Maersk Linen ja sveitsiläisen MSC yhdessä muodostama 2M-allianssi supistaa koronaviruksen takia konttiliikenteen vuoroja Aasian ja Euroopan välisillä reiteillä.
Varustamoiden mukaan nyt kerrotut liikenteen leikkaukset johtuvat covid-19 -viruksen pudottamasta kulutustavaroiden kysynnästä Euroopassa eikä siitä, että Kiinan teollisuustuotanto oli alkuvuonna pandemian takia lähes tulkoon pysähdyksissä. Kiinan seisokit tosin johtivat siihen, että tusinoittain konttilähtöjä peruutettiin Aasian suunnasta jo helmi-maaliskuussa, Marex kirjoittaa.
Uudet leikkaukset koskevat 2M:n kaikkia AE20/Dragon ja AE2/Swan -palveluja vuoden toisella neljänneksellä. Ensimmäiseksi purjehdukset loppuvat MSC Veniceltä ja MSC Sixiniltä. Viime mainittu on sveitsiläisvarustamon uusia ultrakokoisia 25 500-23 700 teun MSC Gülsün -luokan konttijättejä. Tämän kokoiset jättilaivat saavat skaalaetuja vain silloin, kun ne seilaavat täyteen lastattuina.
Tanskalaisen konsulttiyhtiö Sea-Intelligencen mukaan 2M:n nyt kertomat leikkaukset vähentävät kapasiteettia noin viidenneksen verran Aasian ja Euroopan välisestä konttiliikenteestä.
– Lähiviikkoina vastaavia leikkauksia saattaa tulla lisääkin, MSC eli Mediterranean Shipping Company kirjoittaa asiakastiedotteessaan.
Myös Sea-Intelligencen analyytikot povaavat, että 2M:n kilpailijat Ocean Alliance ja THE Alliance supistavat omia palvelujaan nykyisessä heikossa markkinatilanteessa.
Teksti: Markku Pervilä