Mein Schiff 5 laskettiin vesille Turussa perinteisin menoin kovaäänisellä tykinlaukauksella ja Meyerin sekä TUI Cruisesin johtoportaan seremoniallisella telakka-altaan vesisulun avauksella.
Vesillelaskun myötä alus siirretään telakka-altaasta laituriin, ja vuorossa on varusteluvaihe. Lisäksi aktivoidaan päämoottorit, startataan potkurit ja tehdään erilaisia testejä.
Alus on jo kolmas Turussa valmistuva Tui Cruisesin risteilijä, mutta mainittavaa on se, että tämänkertainen alus on kokonaan Meyerin perheen aikana rakennettu. Aikataulutus on mennyt suunnitelmien mukaan ja tyytyväisiä ovat sekä tilaaja että rakentaja.
Risteilijä on aikaisempien sisaralustensa kaltainen. Erilaisuudet koskevat lähinnä matkustajakokemuksia ja sisustusta sekä ravintolamaailmaa.
Turussa on tällä hetkellä rakenteilla kolme alusta. Mein Schiff 5 luovutus tapahtuu kevään 2016 aikana. Ensimmäiselle matkalleen Mein Schiff 5 lähtee 16. heinäkuuta. Kesällä alus kiertää eri reittejä Itämerellä sekä Pohjois- ja Länsi-Euroopassa. Talvikaudella alus siirtyy Karibian reiteille.
Helmikuun alkupuolella suoritetaan Tallinkin aluksen kölinlasku. Tallink luovutetaan vuonna 2017, Mein Schiff 6 vuonna 2017, Mein Schiff 7 vuonna 2018, Mein Schiff 8 vuonna 2019 ja Costa del Sol alukset vuosina 2019 ja 2020.
– Kaikkiaan teemme vuoteen 2020 mennessä 2,1 kilometriä laivoja, kuvaili projektijohtaja Tim Olin.
Rakennusaltaan venttiilejä olivat avaamassa muiden muassa TUI Cruisesin Ferdinand Strohmeyer (Vice President Operations) sekä Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer.
– Askel askeleelta etenevä laivanrakentajiemme työ kantaa tulosta, laiva alkaa nyt jo näyttää laivalta. Sisaralus Mein Schiff 4 on otettu hyvin vastaan vieraiden keskuudessa – siltikään emme voi pysähtyä ja toteutammekin Mein Schiff 5-aluksessa useita suurempia ja pienempiä parannuksia mahdollistaaksemme entistä paremman asiakaskokemuksen. Olen vakuuttunut, että pystymme jälleen kerran toimittamaan TUI Cruisesille upean uuden risteilijän sovitussa aikataulussa, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer toteaa.
Myös TUI Cruises on ollut tyytyväinen työn etenemiseen ja Meyer Turun kanssa jatkuneeseen hyvään yhteistyöhön.
– Vaikka tämä on jo TUI Cruisesin kolmas Turussa rakennettava saman sarjan laiva, rakentaminen on vielä kaukana rutiinista. Laivan näkeminen kellumassa ensimmäisen kerran on aina hieno tunne, Ferdinand Strohmeier sanoo.
Teknisesti erittäin kehittynyt Mein Schiff 5 on valmistuessaan 295 metriä pitkä ja 36 metriä leveä. Erityistä huomiota sekä laivan suunnittelussa että rakentamisessa on kiinnitetty sen energiatehokkuuteen. Risteilijän 1267 hytistä ulkohyttejä on noin 90 prosenttia ja 82 prosentissa on oma parveke. Miehistöä alukseen mahtuu noin 1000. Nykyisten risteilymatkustajien toiveiden mukaisesti Mein Schiff 5 –aluksessa on valmistuessaan muun muassa korkeatasoinen teatteri, ulkona sijaitseva uima-allasalue, laajat mahdollisuudet urheiluun sekä kattava valikoima erilaisia ravintoloita. Mein Schiff 5 valmistuu kesällä 2016.
Mein Schiff 5 on 295 metriä pitkä ja 36 metriä leveä.
Erityisesti suunnittelussa ja rakentamisessa on kiinnitetty huomota energitehokkuuteen.
Risteilijässä on 1267 hyttiä, ja matkustajia laivaan mahtuu 2790.
Alukseen tulee muun muassa teatteri, uima-allasalue sekä useita ravintoloita.
Laiva valmistuu kesällä 2016.