22.04.2021

MEP Elsi Katainen kirjelmöi liikennekomissaarille: miten Suomen talvimerenkulun haasteet huomioidaan päästökaupassa?

”Merenkulun ulottaminen EU:n päästökauppaan uhkaa aiheuttaa merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle merkittäviä lisäkustannuksia”, Katainen kirjoittaa.

Talvimerenkulku aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia Suomelle, jos meriliikenne ulotetaan päästökauppaan. – Tämä on ehdottomasti kompensoitava, jotta tasavertainen kilpailu voi toteutua Euroopassa jatkossakin, EU- parlamentin liikennevaliokunnan jäsen Elsi Katainen perustelee. 

Euroopan parlamentin jäsen Elsi Katainen kysyi liikennekomissaari Adina Văleanilta liikennevaliokunnan kokouksessa viikko sitten, miten Euroopan komissio aikoo huomioida talvimerenkulun vaatimukset EU:n päästökaupan tulevassa laajennuksessa niin, että Euroopassa säilyy tasavertaiset kilpailuedellytykset.

Liikennekomissaari kierteli vastauksessaan, minkä seurauksena Katainen (kesk./Renew Europe) jätti aiheesta komissiolle kirjallisen kysymyksen. Valeanin on vastattava Kataiselle julkisesti kolmen viikon kuluessa.

– Alusten kulkeminen talvisin paksun jään läpi vaatii paitsi erityisiä rakenteita ja isoja konetehoja myös enemmän polttoainetta, mikä aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia Suomelle, jos meriliikenne ulotetaan päästökauppaan. Tämä on ehdottomasti kompensoitava, jotta tasavertainen kilpailu voi toteutua Euroopassa jatkossakin, EU- parlamentin liikennevaliokunnan jäsen Elsi Katainen perustelee.

– Suomi on täysin riippuvainen merenkulkuyhteyksistä. Suomen viennistä 90 prosenttia ja tuonnista 80 prosenttia kulkee meritse. Syrjäisen sijainnin lisäksi Suomea haastaa talviolosuhteet meren ja satamien ollessa jäässä kolmasosan vuodesta, Katainen selitti liikennekomissaarille Suomen erityisiä olosuhteita.

Euroopan komissio esittää kesäkuussa päästökauppajärjestelmän uudistusta, joka tulee Euroopan parlamentin käsittelyyn syyskuussa.

Jaa artikkeli
Freja