– Voit tulla naapurimaasta, kuten Virosta tai Ruotsista, nyt lentäen Suomeen töihin, muttet matkustajalaivalla, Merimies-Unionin puheenjohtaja Kenneth Bondas pitää hallituksen päätöstä erittäin erikoisena.
Työmatkaliikenne EU-lentoliikenteessä sallitaan, mutta muut matkustusrajoitukset pysyvät voimassa aina 27. kesäkuuta saakka.
Merenkulkijaliitoissa uutinen on herättänyt tuohtumusta, sillä varustamoiden matkustajamäärät ovat pudonneet vuoden aikana lähes nollaan.
– Mitään perusteluita tälle päivämäärälle ei ole annettu. Suomalaisten matkustajalaivavarustamoiden talous on koronapandemian seurauksena pahasti pakkasella. Kesän risteilyliikenne Suomesta on saatava välittömästi avattua, sillä matkustajavarustamoiden tulos tehdään kesäkauden aikana. Mikäli risteilykauden avautuminen viivästyy, edessä saattaa olla syksyllä suomalaisten merimiesten irtisanomiset, merenkulkijaliittojen tiedotteessa todetaan.
Suomalaisilla matkustajalaivoilla työskentelee normaalioloissa noin 4 800 suomalaista merimiestä, joista suurin osa on ollut yli vuoden ajan lomautettuna koronapandemian seurauksena.
– Terveysturvallinen ja ympäristöystävällinen matkustaminen suosivat ehdottomasti merenkulkua. Matkustajalaivoissa on suuret ja väljät tilat matkustaa terveysturvallisesti maasta toiseen.
– Matkustajan on mahdollista viettää laivamatka jopa omassa hytissään, mikä ei ole lentokoneessa mitenkään mahdollista. Voiko olla siis turvallisempaa ja ympäristöystävällisempää tapaa matkustaa kuin matkustajalaiva, Kenneth Bondas vaatii Suomen hallitukselta välittömiä toimia avata matkustusrajoitukset myös merenkulun osalta.