Ahvenjärvi: Rikkidirektiivirikkomuksen sanktiojärjestelmä

Kansanedustaja Sauli Ahvenjärvi (kd.) teki syyskuussa kirjallisen kysymyksen laivaliikennettä koskevasta rikkidirektiivirikkomuksen sanktiointijärjestelmän tehokkaasta toteuttamisesta.

Kansanedustaja Sauli Ahvenjärvi teki kirjallisen kysymyksen rikkdirektiivisanktioista.

Kansanedustaja Sauli Ahvenjärvi (kd.) teki syyskuussa kirjallisen kysymyksen laivaliikennettä koskevasta rikkidirektiivirikkomuksen sanktiointijärjestelmän tehokkaasta toteuttamisesta.

Ahvenjärvi totesi tuolloin, että Suomessa tulisi ottaa käyttöön rikkidirektiivin voimaan tulon yhteydessä 1.1.2015 asianmukainen rikkidirektiivirikkomusten sanktiointijärjestelmä, jolla pystyttäisiin tehokkaasti estämään raskaampien polttoaineiden käytön sekä siitä seuraavan kilpailun vääristymisen. Hallituksen esityksen mukainen ehdotus toteuttaa rikkidirektiivin sanktiojärjestelmä rikosoikeudellisen prosessin mukaisesti on Ahvenjärven mielestä liian hidas tapa reagoida, kun huomioidaan säännösten rikkomisesta tuleva taloudellinen sekä kilpailullinen etu, sekä laivaliikenteen kansainvälinen luonne.

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko (kok.) on vastauksessaan todennut, että esityksen valmistelun yhteydessä tehdyn selvityksen mukaan nykyiset rangaistussäännökset on arvioitu riittäväksi. Hallinnollisten sanktioiden käyttöönottoa on hänen mukaan kuitenkin syytä harkita, mikäli uusien rikkipitoisuusrajojen soveltamisessa saadun käytännön perusteella voidaan katsoa, ettei rangaistussäännöksillä ole riittävää yleisestävää pelotevaikutusta, eikä säännösten rikkojia saada oikeudelliseen vastuuseen. Liikenne- ja viestintäministeriössä on kuitenkin jo käynnistetty selvitys, jossa tarkastellaan laivojen rikkipäästöjä koskevaa seuraamusjärjestelmää, mukaan lukien hallinnollisen maksun säätämiseen liittyvät kysymykset.

Jaa artikkeli