Britannia määrää uusille laivoille nollapäästöt 2025 alkaen

Ison-Britannian hallitus terästi viime viikolla puhtaan merenkulun ohjelmaansa päätöksellä, jonka mukaan kaikilla vuonna 2025 ja sen jälkeen tilatuilla aluksilla pitää olla käytössä nollapäästöt takaavaa teknologiaa – muuten niillä ei ole asiaa saarivaltakunnan vesille. ”Ohjelman myötä Isosta-Britanniasta voi kehittyä merenkulun clean techin kansainvälinen kasvukeskus”, Liikenneministeri Nusrat Ghani sanoo.

Ison-Britannian suurin alus CMA CGM Kerguelen.

Britanniasta tuli kesän alussa ensimmäinen G7-maa, jonka tavoitteena on kasvihuonekaasujen nollapäästöjen linjaus vuoteen 2050 mennessä. Viime torstaina hallitus julkisti uuden ”Clean Maritime Plan” -nimisen strategiansa, jonka mukaan uudet, vuonna 2025 ja sen jälkeen tilatut laivat on varustettava pakokaasujen nollatasolle yltävällä teknologialla, Reuters kirjoittaa.

Nollatason alukset voivat käyttää voimanlähteinä esimerkiksi hybridiakkuja tai biopolttoaineita. Fossiilisia polttoaineita näissä alksissa sallitaan ainoastaan varavoiman lähteinä. Britannian liikenneministeriön tiedotteen mukaan hallitus aikoo ensi vuoden aikana tutkia erilaisia tapoja tukea ja rohkaista varustamoita niiden siirtymisessä puhtaampiin meripolttoaineisiin.

Kuten muissakin maissa, myös Britannian merialalla on jo aloitettu pienhiukkasten ja päästöjen vähentämiseen tähtääviä toimia. Monet Britannian saarten välillä kulkevat yhteysalukset ja lautat käyttävät voimanlähteenä dieselsähköisiä hybridiratkaisuja, ja näin tekevät myös Lontoon sataman alukset.

Meristrategia avaa myös bisnesmahdollisuuksia

Ship Technologyn mukaan brittihallitus on lähettänyt myös satamille ohjeita, joiden pyrkimyksenä on parantaa hengitysilman laatua koko saarivaltakunnan alueella. Liikenneministeri Nusrat Ghani tähdentää, että vaikka merenkulku on koko Britannian talouden elinehto, pitää merialan tehdä osuutensa hengitysilman parantamiseksi, saasteiden vähentämiseksi ja kasvihuoneilmiön pysäyttämiseksi.

”Puhtaan merenkulun strategia asettaa korkeat vaatimukset, mutta se avaa samalla ovet innovaatioille. Ohjelman myötä Isosta-Britanniasta voi kehittyä merenkulun clean techin kansainvälinen kasvukeskus”, ministeri visioi puhtaampaa tulevaisuutta.

Kuningattaren hallituksen teettämien tutkimusten mukaan merenkulun clean tech -bisneksen arvo voi vuoteen 2050 mennessä kohota vuosittain jopa 11 miljardiin puntaan. Ison-Britannian tästä saamat hyödyt saattavat nousta 510 miljoonaan puntaan joka vuosi, Ship Tech kirjoittaa.

Hallitus aikoo katsastaa ja päivittää puhtaan merenkulun strategiansa viimeistään vuoteen 2022 mennessä. Vielä ei ollenkaan ole selvää esimerkiksi se, miten Britannian kanssa kauppaa käyvät muut maat, kuten Suomi, ja niiden varustamot suhtautuvat viime torstaina kerrottuun uusien kauppalaivojen nollatason päästömääräykseen. Tilannetta mutkistaa myös Britannian vireillä oleva ero Euroopan unionin jäsenyydestä.

 

Jaa artikkeli