CMA CGM:n hirmulaivojen rakennustyöt alkoivat Kiinassa

Ranskalaisen konttivarustamo CMA CGM:n kahden ensimmäisen ultrakokoisen konttialuksen rakennustyöt alkoivat heinäkuun lopussa CSSC:n (China State Shipbuilding Corporation) telakalla. Viime syyskuussa CMA CGM tilasi kaikkiaan yhdeksän yli 22 000 teu:n hirmualusta Kiinasta.

CMA CGM Antoine De Saint Exupery
Alukset ovat ensimmäisiä näin suuria konttilaivoja, jotka käyttävät polttoaineena nesteytettyä maakaasua. Katraan alukset ovat 400 metriä pitkiä, 61,3 metriä leveitä ja 33,5 metriä korkeita, The Maritime Executive kirjoittaa.
– Juuri alusten suuren leveyden vuoksi ne tarvitsevat entistä isompia konttinostureita, jotka pystyvät kurottamaan 24 kontin rivin yli. Nykyinen maksimi on 23 kontin leveyden verran, Dynamarin analyytikko Dirk Visser huomauttaa.
Alukset ovat myös ensimmäisiä ultrakokoisia konttilaivoja, joissa kannen alle on sijoitettu 12 konttia päällekkäin ja kannelle yhtä monta. Visserin mukaan päällimmäisiin kerroksiin ahdataan vain tyhjiä kontteja.
Alusten LNG-tankit ovat niin ikään valtavat; niiden koko on 18 600 kuutometriä ja tankit vievät aluksista noin 500 teu:n verran rahtitilaa.
Konttilaivojen 12-sylinterin Winterthur Gas & Diesel -koneet ovat ovat tähän asti suurimmat kahdella polttoaineella toimivat hitaat meridieselit. Jokaisen koneen teho on 63 840 kilowattia 80 kierroksella minuutissa.
CMA CGM:n ensimmäiset jättilaivat toimitetaan vuonna 2019. Tämän vuoden tammikuussa marseillelaisvarustamo otti vastaan ensimmäisen kolmesta 20 600 teu:n konttilaivasta. Ensimmäinen alus on 400 metriä pitkä ja 59 metriä leveä ja se on nimetty ranskalaisen ilmailun pioneerin Antoine De Saint Exuperyn mukaan. Alus liikenöi Aasian ja Euroopan välillä.
Buumi virellä ultrasuurissa konttilaivoissa
CMA GGM ei suinkaan ole ainoa ultrakokoisia konttialuksia tilannut varustamo. Sveitsiläinen MSC ehti itse asiassa ennen kilpailijaansa, sillä MSC on tilannut 11 ultrasuurta konttialusta, joista ensimmäinen toimitetaan heinäkuussa 2019. Dynamarin Visserin mukaan sveitsiläisten laivat eivät ole LNG-käyttöisiä, vaan ne on varustettu rikkipesureilla.
– Skrubbereiden ansiosta MSC:n alusten konttikapasiteetti on suurempi kuin ranskalaisilla eli arviolta 23 350 teu:n verran, Visser sanoo.
Dynamarin tietojen mukaan ultrakokoisissa konttilaivoissa on meneillään varsinainen tilausbuumi. Näitä vähintään 10 000 teu:n aluksia on nykyään liikenteessä 501 kappaletta ja tilattuna kaikkiaan 127 laivaa. Tähän saakka suurinta eli 21 400 teu:n alusta operoi hongkongilainen OOCL, joka siirtyy kiinalaisvarustamo Coscon omistukseen.
Kaikkein paksuin tilauskirja on taiwanilaisella Evergreenillä, jonka tilaamien 29 uudisrakennuksen yhteenlaskettu kapasiteetti on 420 000 teu:ta.
CMA CGM:n Containerships kauppa etenee
 
Kesäkuussa suomalainen Containerships ilmoitti sopineensa CMA CGM:n kanssa yritysjärjestelystä, jossa Containerships Oyj, Multi-Link Terminals Ltd Oy ja CD Holding Oy tulevat osaksi CMA CGM -konsernia.
Containerships -konserni on täyden palvelun logistiikkayhtiö, joka tarjoaa asiakkailleen turvalliset ja nopeat logistiikkaratkaisut ja konttiliikenteen Suomen, Venäjän, Baltian maiden, Manner-Euroopan, Iso-Britannian ja Irlannin sekä Turkin ja Pohjois-Afrikan maiden välillä. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 227 miljoonaa euroa.
CGA CGM on yksi maailman johtavista merilogistiikkayhtiöistä, jonka toimitusjohtaja on Rodolphe Saadé. Yhtiö palvelee 494 aluksella yli 420 satamaa viidellä mantereella. Vuonna 2017 yhtiö kuljetti lähes 19 miljoonan teu:n verran kontteja.
Konserni työllistää maailmanlaajuisesti yli 30 000 henkilöä ja 2 400 henkilöä pääkonttorissaan Marseillessa. Yhtiö toimii 160 maassa 755 agentin verkoston kautta. Yhtiö on sitoutunut LNG -teknologian käyttöönottoon samalla tavoin kuin Containership, joka otti ensimmäisenä varustamona LNG:n käyttöön Itämerellä.
Jaa artikkeli
Paroc Banneri