Containerships Nord saa seuraa tosi isosta LNG-käyttöisestä konttilaivasta

LNG-käyttöisten konttialusten määrä kasvaa tasaista tahtia, joko m/s Containerhips Nordin kaltaisina uudisrakennuksina tai kahta polttoainetta käyttävinä jälkiasennuksina. Hapag-Loydin 15 000 teun m/s Sajirista tulee maailman ensimmäinen kahta polttoainetta käyttävä valtameriluokan konttialus.

Hapag-Lloydin 15 000 teun m/s Sajirista tulee maailman ensimmäinen kahta polttoainetta käyttävä valtameriluokan konttialus. Kuva Hapag-Lloyd
Hapag-Lloyd on allekirjoittanut sopimukset megalaiva Sajirin muunnostöistä toisen saksalaisjätin, MAN Energy Solutionsin kanssa. Remontissa Sajirin nykyinen, raskasta polttoöljyä käyttävä MAN B&W 9S90ME-C -pääkone muunnetaan kaksitoimiseksi MAN B&W 9S90ME-C -ratkaisuksi, joka polttaa sekä raskasta meridieseliä että nesteytettyä maakaasua.
Muunnostyöt tehdään kiinalaisella Hudong/HRDD -telakalla. Remontti toteutetaan vuonna 2020, jolloin viisi vuotta sitten valmistunut Sajir telakoidaan 90 vuorokauden ajaksi.
Telakalla alukselle asennetaan DNV GL:n hyväksymä 6 700 kuutiometrin kokoinen LNG-järjestelmä. Kaasutankkeineen järjestelmä pienentää aluksen konttikapasiteettia noin 350 teun verran. LNG-järjestelmän asennuksen jälkeen m/s Sajirin pitää bunkrata kaksi kertaa yhden edestakaisen, Aasiasta Eurooppaan suuntautuvan matkansa aikana, MarEx kirjoittaa.
M/s Sajir on yksi 17 suuresta konttialuksesta, jotka United Arab Shipping Co. ehti tilata ennen kuin Hapag-Lloyd otti yrityskaupalla koko UASC-varustamon haltuunsa. Sajir ja sen sisaralukset on rakennettu alusta alkaen mahdollisia LNG-muunnostöitä varten, ja tätä pidettiin yhtenä syynä saksalaisvarustamon innolle toteuttaa koko suuri varustamofuusio.
– Sajirin muunnostöiden jälkeen olemme ensimmäinen varustamo, joka operoi näin suurta LNG-käyttöistä valtameriluokan konttialusta. Tällä pilottihankkeella toivomme helpottavamme muidenkin isojen alusten muunnostöitä puhtaampien polttoaineiden käyttöön, Hapag-Lloydin merenkulkutoimintojen johtaja Richard von Berlepsch sanoo.
 
LNG:n bunkrauksen tarve lisääntyy
LNG:n käyttö toden totta yleistyy konttilaivoilla tasaiseen tahtiin, joko retrofitteina tai uudisrakennuksina. Vuonna 2017 Wessels Reederei -varustamon 1 036 teun konttilaiva m/s Wes Amelie muunnettiin jälkikäteen kahta polttoainetta käyttäväksi alukseksi.
Ja viime vuoden lopussa suomalaisen Containershipsin nykyään omistava CMA CGM otti käyttöön 1 400 teun uudisrakennuksen, m/s Containerships Nordin. Kiinassa Wenchongin telakalla valmistunut laiva on ensimmäinen CMA CGM:n tilaamasta neljän 1 400 teu:n LNG-käyttöisen konttilaivan sarjasta.
Sisaralukset valmistuvat Kiinassa tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana ja niiden avulla ranskalainen varustamojätti sovittaa itselleen pienempää ilmastokenkää eli hiilijalanjälkeä.
Omistajansa CMA CGM:n siunauksella Containerships aikoo luoda kokonaan LNG-käyttöisen ja  Euroopan laajuisen ovelta-ovelle kuljetusketjun, jossa sekä laivat että rekat käyttävät polttoaineena nestemäistä maakaasua
LNG-käyttöisten laivojen määrä on noussut 118 aluksesta vuonna 2017 nykyisin käytössä olevaan 143 laivaan. Tilattuina on 135 LNG-käyttöistä alusta, joiden lisäksi polttoaineen muunnostöitä tehdään samankokoiselle määrälle aluksia.
Merenkulun tarve LNG-bunkraukselle on nykyään alle miljoona tonnia kaasua, mutta LNG:n (liquefied natural gas) kysynnän arvellaan nousevan 20-30 miljoonaan tonniin vuoteen 2030 mennessä.
Jaa artikkeli
Stena Banneri