DIMECCin Sea for Value -ohjelmassa (S4V) keskitytään uudenlaisiin palveluihin ja tietovirtoihin sekä luodaan valmiudet edistyneiden autonomisten toimintojen ja navigoinnin käyttöön.
DIMECCin S4V-ohjelmassa pyritään laajaan yhteiskunnallisen vaikuttavuuteen tuottamalla tutkimukseen perustuvia suosituksia sääntelyyn, liiketoimintaan, datan käyttöön ja jakamiseen sekä standardisointiin. Ohjelma koostuu useasta projektista. Näistä ensimmäinen, Fairway, keskittyy tulevaisuuden väyläpalvelujen kehittämiseen ja testaamiseen sekä etäluotsaukseen.
– Uskomme, että uusien teknologioiden hyödyntäminen mahdollistaa uusia luotsauspalveluita. Tavoitteenamme on havainnollistaa ja testata asioita, jotka ovat tärkeitä virstanpylväitä matkalla kohti älykästä ja autonomista meriliikennettä. On hienoa, että DIMECCin ohjelmissa kehitetään teknologioita, jotka ovat keskeisiä One Sea -ekosysteemin tiekartalla kohti meriliikenteen autonomiaa, luotsausjohtaja Sanna Sonninen Finnpilot Pilotage Oy:stä sanoo.
– Turvallisuus ja toimintavarmuus ovat äärimmäisen tärkeitä kehityskohteita risteilyliiketoiminnassa. DIMECCin S4V-ohjelmaan osallistuminen auttaa meitä pysymään kehityksen kärjessä ja teemme yhteistyötä kumppaneidemme kanssa varmistaaksemme, että uusia teknologioita saadaan mahdollisimman sujuvasti käyttöön, Meyer Turun tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava Kari Sillanpää toteaa.
Hyötyä taloudelle ja ympäristölle
Älykkään autonomisen meriliikenteen teknologiamarkkinat kasvavat ja tähän kysyntään vastaaminen synnyttää kasvua ja työpaikkoja myös Suomeen. DIMECC Sea for value -ohjelma luo mukanaolijoille uusia keinoja luoda älykkäitä ja autonomisia tuotteita ja palveluita. Ympäristöhyödyt ovat merkittäviä, kun uudet teknologiat lisäävät tehokkuutta ja vähentävät päästöjä.
– DIMECC Sea for Value -ohjelma on yhteneväinen One Sean tavoitteiden kanssa, sillä haluamme hyödyntää digitalisaation keinoja entistä turvallisemman, tehokkaamman ja kestävämmän meriliikenteen saavuttamiseksi. Ohjelman toteuttaminen vie meidät lähemmäs One Sean päämäärää, joka on toimivan autonomisen meriekosysteemin saavuttaminen vuoteen 2025 mennessä, One Sean ekosysteemijohtaja Jukka Merenluoto sanoo.
DIMECC Sea for Valuen ensimmäistä Fairway-projektia rahoittavat Business Finland ja teollisuuskumppanit. Ohjelmarakenne S4V:ssa on vastaava kuin mitä DIMECC on käyttänyt aikaisemmin esimerkiksi LIFEX-ohjelmassa, jossa teollisuuden muutosta on toteutettu projektien sarjoina.
DIMECC Sea for Value -ohjelman ensimmäisessä projektissa ovat mukana teollisuuskumppaneina Awake.ai, Brighthouse Intelligence, Finnpilot Pilotage, Ericsson, Meyer Turku ja Tieto. Tutkimusta toteuttavat Aalto-yliopisto, Novian ammattikorkeakoulu, Tampereen yliopisto, Jyväskylän yliopisto ja Turun yliopisto. Lisäksi mukana ovat Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Väylävirasto, Suomen rajavartiolaitos, ESL Shipping, Neste, Ilmatieteen laitos, Suomen Varustamot ry, Rauman, Turun ja Helsingin satamat sekä Business Finland.
– Sea for Value on avoin ohjelma ja uudet kumppanit ovat tervetulleita mukaan uusiin projekteihin, S4V:n ohjelmapäällikkö Seppo Tikkanen DIMECC Oy:stä kertoo.
Sea for Value -ohjelma käynnistetään 24. helmikuuta Helsingissä.
VA