Eco Maestro – ensimmäinen metanolikäyttöinen laiva Suomen liikenteeseen

Helsingin, KotkaHaminan ja Tallinnan reitillä aloitti heinäkuussa X-Press Feedersin Eco Maestro ja elokuun lopussa liikennöinnin aloittaa Eco Levant.

50-vuotias aasialaistaustainen X-PRESS Feeders toimii nykyisin globaalisti yli sadan konttifeeder-aluksen laivastolla. Sen Green Finland X-PRESS Line oli keväällä mukana useamman Itämeren sataman muodostamassa Green Corridor-konsortiossa edistämässä merenkulun vihreää siirtymää. Kuva: Helsingin satama

Viisikymmentä vuotta sitten Singaporessa perustettu X-Press Feeders on maailman suurin itsenäinen syöttöliikennevarustamo. Se aloitti toimintansa Kaakkois-Aasiassa.  Vuonna 2015 yhtiö osti ruotsalaisen TransAtlantic AB:n Viking Supply Shipsiltä ja pääsi tätä kautta käsiksi TransFeeder North Lineen, TransBothnia Container Lineen ja TransFeeder South Lineen. Yhtiön linjat kattavat nykyisin globaalisti Aasian, Lähi-idän, Afrikan, Karibian, Latinalaisen Amerikan, Välimeren ja Euroopan. Näillä alueilla se pyrkii olemaan ensisijainen syöttövarustamovalinta.

X-Press Feeders on itsenäinen yleinen kuljetusliike eikä siksi omista, vuokraa tai operoi kontteja. Se tarjoaa kuljetuspalveluitaan ainoastaan konttiliikenteen harjoittajille. X-Press Feedersillä on yli 110 alusta, jotka liikennöivät 180 satamassa ympäri maailmaa. Yhtiö omistaa itse näistä vajaat 50 alusta. Se aikoo olla maailman ensimmäinen feeder-operaattori, jonka alukset kulkevat vihreällä metanolilla.

Huhtikuussa yhtiö allekirjoitti yhteisymmärryspöytäkirjan kuuden eurooppalaisen sataman kanssa: Antwerpen-Brugge, Tallinna, Helsinki, HaminaKotka, Riika ja Klaipeda. Tämän Green Corridor-pöytäkirjan myötä osapuolet sitoutuivat

  • kehittämään yhdessä infrastruktuuria vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten vihreän metanolin, toimitusta ja bunkrausta varten
  • kannustamaan kehittämään polttoaineiden toimitusketjuja, jotka ovat kasvihuonekaasujen suhteen nollapäästöisiä tai lähes nollapäästöisiä
  • tarjoamaan lisäkoulutusohjelmia satamatyöntekijöille ja merenkulkijoille vaihtoehtoisten polttoaineiden käsittelyssä
  • hyödyntämään digitaalisia alustoja satamakäyntien optimoinnin kehittämiseksi
  • järjestämään säännöllisiä kokouksia päivittääkseen tietoja ja keskustellakseen vihreiden meriväylien kehittämiseen tähtäävien toimien edistymisestä.

Pöytäkirjan toteuttamiseksi yhtiö perusti kaksi uutta Itämeren reittiä vihreää metanolia käyttäville uusille aluksille:

  • Green Baltic X-PRESS (GBX): Rotterdam > Antwerpen-Brugge > Klaipeda > Riika > Rotterdam
  • Green Finland X-PRESS (GFX): Rotterdam > Antwerpen-Brugge > Helsinki > Tallinna > HaminaKotka > Rotterdam

Helsingin, KotkaHaminan ja Tallinnan reitillä aloitti heinäkuussa Eco Maestro ja elokuun 30. päivänä mukaan tulee Eco Levant. Kyseessä on ensimmäinen eurooppalainen aikataulutettu syöttöreitti, joka hyödyntää vihreää metanolia. Tämän vaihtoehtoisen polttoaineen kasvihuonekaasupäästöt ovat vähintään 60 % pienemmät kuin perinteisen dieselpolttoaineen.

X-Press Feedersin käyttämän vihreän metanolin toimittaa OCI Global. Vihreän metanolin valmistukseen käytetään vihreää vetyä sekä orgaanisen aineen, kuten jätteen ja teollisten ylijäämien hajoamisprosesseja. OCI:n vihreälle metanolille on myönnetty saksalaisen kestävän kehityksen sertifiointijärjestelmä ISCC:n sertifikaatti. ISCC-järjestelmä edistää ja todentaa biomassan, kiertotaloudellisten ja biopohjaisten materiaalien sekä uusiutuvien tuotteiden kestävää tuotantoa.

X-Press Feedersin pääjohtaja Francis Goh kertoo, että yhtiö valitsi Pohjoismaat ja Baltian ensimmäisiksi markkinoiksi vihreää metanolia käyttäville aluksilleen, koska yhtiön kokemuksen mukaan alueen satamat ja asiakkaat ovat hyvin vastaanottavaisia uusille mahdollisuuksille.

– Olemme nöyriä ja ylpeitä siitä, että meidät on valittu metanolilla kulkevan konttialuksen reittisatamaksi kesästä 2024 alkaen. Tämä on Hiilineutraali Helsingin Satama -manifestin kannalta erittäin tärkeä etappi. X-Press Feedersin kaltaisten varustamoiden konkreettiset toimet ovat ainoa tapa, jolla lastien omistajat voivat saavuttaa huomattavia päästöjen vähennyksiä merikuljetuksissaan, sanoo Vesa Marttinen, Helsingin Sataman rahtiliiketoimintajohtaja.

– Hanke on askel kohti kestävämpää tulevaisuutta ja ympäristön kannalta vastuullisempaa merenkulkua. Uskomme vakaasti, että yhteistoiminnalla on suuri rooli pyrkimyksissämme vähentää merenkulun ympäristövaikutuksia, kertoo HaminaKotka Satama Oy:n liikennejohtaja Timo Rosendahl.

X-Press Feeders valitsi Rotterdamin sataman tukikohdaksi Euroopan ensimmäiselle vihreällä metanolilla toimivalle syöttöverkostolle, koska yhtiön mukaan Rotterdam on Euroopan suurin satama ja jo täysin varustettu käsittelemään vihreän metanolin tankkausta. Eco Maestro on ensimmäinen yhtiön Kiinasta Jiangsu NewYangzi Shipbuildingin ja CSSC Huangpu Wenchong Shipbuildingin telakoilta tilaamista yhteensä 14 metanolikäyttöisestä 1260 TEU ”open-top” konttifeederistä. Pääkoneena on MAN B&W 5S 50ME-C9-LGIM-coEGR metanolille sovitettu moottori.  Helsinkiin tällä viikolla seuraavan kerran tuleva Eco Maestro purjehtii Maltan lipun alla, Eco Levant puolestaan Ranskan lipulla.

Mikko Niini

Jaa artikkeli