Finnlines-konsernin viime vuoden liikevaihto oli 680,7 (736,1 vuonna 2022) miljoonaa euroa, vähennystä oli kahdeksan prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Varustamotoiminta ja merikuljetuspalvelujen liikevaihto oli 659,5 (712,1) miljoonaa euroa, josta matkustajatoiminnan tuotot olivat 77,9 (68,7) miljoonaa euroa. Satamatoimintojen liikevaihto oli 42,9 (46,2) miljoonaa euroa. Raportointikauden tulos oli 60,3 (133,3) miljoonaa euroa. Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) oli 166,3 (221,2) miljoonaa euroa.
Yhtiö kertoo tuloskatsauksessaan lastimäärien laskeneen hieman edellisestä vuodesta, ja myös polttoaineen hinnanlaskun seurauksena rahtiin liittyvä polttoainelisä on ollut vertailuvuotta matalammalla tasolla. Yksityismatkustajien määrä nousi selvästi edelliseen vuoteen nähden.
Finnlines kuljettaa noin kolmanneksen rekoista, jotka ajavat tavaraa Suomen, Ruotsin ja Manner-Euroopan välillä vuosittain. Vuonna 2023 Finnlinesin laivoissa kulki 710 000 lastiyksikköä, 157 000 autoa ja 1 344 000 tonnia yksiköissä määrittelemätöntä rahtia ja 695 000 matkustajaa.
Konsernin palveluksessa oli raportointikauden aikana keskimäärin 1 752 (1 679) henkilöä, joista merihenkilöstöön kuului 1 028 (959) työntekijää ja maahenkilöstöön 724 (720) työntekijää.
Näkymissään yhtiö toteaa geopoliittisen tilanteen olevan edelleen epävakaa ja euroalueen kysynnän heikkoa. ”Vankka strategia, tonniston jatkuva uudistaminen ja Grimaldi-konsernin laajan verkoston hyödyntäminen varmistavat Finnlinesin edellytykset jatkuvaan kasvuun ja pitkän aikavälin menestykseen. Finnlines keskittyy optimoimaan laivastoaan, parantamaan kustannustehokkuuttaan ja löytämään uutta kasvua ja siksi Finnlines-konsernin tuloksen odotetaan parantuvan, kun euroalueen talous elpyy.”
Keskitymme uuden kasvun löytämiseen
– Korkea korkotaso on hiljentänyt yksityistä kulutusta, rakennusalaa ja teollisuuden kysyntää. Vuonna 2023 useat tapahtumat heikensivät tulostamme, korkean korkotason lisäksi mm. helmikuussa puhjennut lakko, uuden laivan aloituskulut ja useat laivatelakoinnit. Samat asiat näyttävät jatkuvan tämän vuoden alussa, vaikka näkyvissä on teollisen tuotannon piristymistä ja yksityisen kulutuksen lasku on tasaantunut. Euroopan keskuspankin tulisi laskea korkoja nopeasti estääkseen pysähtynyt tai taantuva kehitys EU:n alueella. Keskuspankin tehtävänä on vauhdittaa kasvua EU:ssa, Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld toteaa yhtiön tuloskatsauksessa.
Finnlines kertoo keskittyvänsä laivastonsa optimointiin, kustannustehokkuuden parantamiseen ja uuden kasvun löytämiseen.
– Olemme lopultakin lähempänä kuin koskaan uuden ropax-linjan avaamista Ruotsin Malmön ja Puolan Świnoujścien satamien välille. Meillä on jo ennestään Zeebrügge–Rosslare-yhteys, joka on vakiinnuttanut asemansa markkinoilla hienosti, vaikka olemmekin uusi toimija Belgian ja Irlannin välillä. Olemme myös avanneet uuden reitin Espanjan Vigosta Zeebrüggeen Belgiaan vuoden 2024 alussa, Pippingsköld sanoo.
Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian investointiohjelma päättyi, kun toinen Superstar-alus, Finncanopus, luovutettiin joulukuussa Weihain telakalla Kiinassa. Sisaralus Finnsirius aloitti liikennöinnin Naantali–Långnäs–Kapellskär-linjalla syyskuussa 2023.
– Nämä laivat kasvattavat Suomen ja Ruotsin välistä rahtikapasiteettia 24 prosenttia, matkustajamäärää 50 prosenttia ja niiden palvelutaso on monipuolisempi kuin reitin aiempien laivojen.
– Finnlines keskittyy jatkossakin rahtiliikenteeseen, mutta tällä linjalla palvelemme myös laajempia matkustajaryhmiä, kuten ilman ajoneuvoa liikkuvia. Näiden modernien ja tasokkaiden rahti-matkustaja-alusten myötä voimme tarjota houkuttelevan vaihtoehdon manner-Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välille.
– Kestävä merenkulku on ollut alan keskeinen teema jo useita vuosia ja siksi Finnlinesin seuraavat uudisrakennustilaukset, olivat ne ropax- tai roro-laivoja, edellyttävät entistä parempaa ympäristöä säästävää tekniikkaa, teknistä tehokkuutta ja mahdollisuuden käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita.
– Olemme jatkuvasti investoineet uusiin laivoihin ja tuoneet lisää kapasiteettia Itämeren, Biskajan ja Pohjanmeren liikenteeseen. Uudet laivat tukevat asiakkaitamme siirtymässä kestävään kehitykseen ja ympäristövastuuseen. Tästä syystä Finnlines jatkaa vihreää siirtymää ja tekee parhaansa mahdollistaakseen asiakkaidensa kasvun vastuullisimmalla tavalla.
Vaula Aunola