Finnlinesin liikevaihto kasvoi ja tulos parani vuonna 2021

Yhtiön liikevaihto kasvoi 20 prosenttia edellisestä vuodesta. ”Toteamme ylpeinä, että tämä oli Finnlinesille hyvä vuosi,” toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi sanoo.

Kuva: Kari Martiala

– Finnlines-konserni saavutti raportointikaudella 579,90 (484,0) miljoonan euron liikevaihdon, jossa on kasvua 20 % edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Varustamotoiminta ja merikuljetuspalvelujen liikevaihto nousi 555,3 (461,8) miljoonaan euroon, josta matkustajaliiketoiminnan osuus oli 47,8 (39,0) euroa. Satamatoimintojen liikevaihto oli 47,0 (42,8) miljoonaa euroa. Lastimäärät ovat selvästi vuoden 2020 tasoa suuremmat ja myös matkustajien määrä kasvoi. Samoin satamatoimintojen liikevaihto nousi rahdin kasvun ansiosta, toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi toteaa tulostiedotteessaan.

Yhtiön tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) oli 160,3 (140,8 ) miljoonaa euroa, jossa on lisäystä 14 %. Raportointikauden tulos oli 74,7 (69,7) miljoonaa euroa.

– Toteamme ylpeinä, että 2021 oli Finnlinesille hyvä vuosi. Palvelimme eurooppalaista teollisuutta, kuljetimme tavaroita ja matkustajia ilman mitään julkista koronatukea. Myönteinen suuntaus jatkui viimeisen vuosineljänneksen aikana, jolloin lastimäärät kasvoivat lähes kaikilla reiteillä. Autoteollisuus kärsi jonkin verran maailmanlaajuisesta puolijohdekomponenttien puutteesta. Kun matkustusrajoituksia vähitellen helpotettiin, vapaa-ajan matkustus elpyi, vaikka matkustajamäärä jäi kauas normaalitasosta.

500 miljoonan euron vihreä investointiohjelma jatkuu

Konsernin bruttoinvestoinnit olivat raportointikauden aikana 110,6 (50,4) miljoonaa euroa sisältäen aineelliset ja aineettomat hyödykkeet.

Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennuksiin kohdistuva investointiohjelma jatkui Kiinassa. Tavoitteena on  pienentää yhtiön laivaston kasvihuonekaasupäästöjä IMO:n ja EU:n asettamien tavoitteiden mukaisesti.

– Kolmen hybridiroro-aluksen ja kahden ekotehokkaan ropax-aluksen rakentaminen on edennyt hyvin. Uudet “Eco-sarjan” laivat, joista useat jo ajaa emoyhtiön, Grimaldi-konsernin, liikenteessä, ovat osoittautuneet erinomaisiksi kuljetusvälineiksi. Niissä on enemmän lastikapasiteettia, mutta pienempi energian kulutus kuin aiemman sukupolven laivoissa. Kaikki laivat ovat hybridi-tyyppisiä ja edustavat viimeisintä ympäristöteknologiaa. Voimme todeta, että viimeaikaiset investoinnit laivoihin sekä toimenpiteet tehokkuuden, tuottavuuden ja taloudellisen tuloksen parantamiseksi ja monipuolinen laivasto takaavat, että Finnlines on täysin valmis jatkossakin palvelemaan asiakkaitaan ja hyvissä asemissa kilpailemaan vihreällä strategiallaan.

Liikennemäärät kasvoivat selvästi

Raportointikauden aikana Finnlinesilla oli keskimäärin 21 (19) alusta omassa liikenteessään. Tammikuussa 2021 MS Finnsean aikarahtivuokraus Grimaldikonsernissa päättyi ja alus palasi Pohjanmeren liikenteeseen. Huhtikuussa Finnlines kasvatti aluskapasiteettiaan ja aikarahtasi MS Eurocargo Savona -aluksen Grimaldi-konsernilta. Alus operoi Hanko–Rostock-liikenteessä, kun taas MS Finnpulp siirtyi TREliikenteeseen toiseksi alukseksi lisäten lähtöjen määrää Saksan, Venäjän ja Suomen välisessä liikenteessä. Marraskuun alussa MS Finnclipper palasi bareboat-rahtauksesta ja joulukuussa alus aloitti liikennöinnin Malmö–Travemündeliikenteessä.

Tammi–joulukuun aikana kuljetettiin yhteensä noin 785 (723 vuonna 2020) tuhatta lastiyksikköä, 171 (154) tuhatta henkilöautoa (ei sisällä matkustajien autoja) sekä lisäksi 1 410 (1 107) tuhatta tonnia rahtia, jota ei voida määritellä yksiköissä. Lisäksi kuljetettiin noin 572 (501) tuhatta yksityistä ja rahtiin liittyvää matkustajaa.

Konsernin palveluksessa oli raportointikauden aikana keskimäärin 1 555 (1 534) henkilöä, joista merihenkilöstöön kuului 858 (849) työntekijää ja maahenkilöstöön 697 (685) työntekijää. Henkilöstömäärä raportointikauden lopussa oli yhteensä 1 619 (1 519), josta merihenkilöstöä 931 (834) ja maahenkilöstöä 688 (685).

Finnlines tilinpäätös 2021 (pdf)

Vaula Aunola

Jaa artikkeli