Finnlines on laskenut ensimmäisen Superstar ropax-aluksen, Finnsiriuksen, vesille 30.8.2022 ja jatkaa sen rakentamista. Myös toisen Superstar-aluksen rakentaminen etenee ja kölinlaskua vietettiin China Merchants Jinlingin telakalla Weihaissa 1.9.2022.
Finnsirius ja sen sisaralus Finncanopus tulevat Suomen ja Ruotsin väliselle reitille, jolla Finnlines on liikennöinyt vuodesta 1997 alkaen. Käyntisatamat ovat Naantali, Långnäs ja Kapellskär.
Yhdistetyssä rahti- ja matkustajalaivassa on tilaa noin 300 rekalle, 200 henkilöautolle ja 1 100 matkustajalle. Laivat ovat 235 metriä pitkiä ja ne käyttävät viimeisintä innovatiivista teknologiaa.
– Superstar ropax-alukset ovat suurempia kuin nykyiset Star-luokan alukset ja ne tulevat olemaan Finnlinesin lippulaivoja sekä kokonsa että tekniikkansa ansiosta. Ne parantavat yhteyksiä ja nostavat asiakkaille tarjottavaa palvelutasoa, Finnlinesin linjajohtaja Antonio Raimo toteaa yhtiön lehdistötiedotteessa.
Star-luokkaan verrattuna Superstarien lastikapasiteetti on noin 20 prosenttia suurempi. Finnlines on suunnitellut lastinkäsittelyn toimimaan niin, että se on mahdollisimman tehokasta Suomen ja Ruotsin välisellä reitillä.
Viihtyisät hytit, avarat yleiset tilat ja entistä paremmat palvelut tarjoavat uuden matkustuskokemuksen.
– Aikataulumme ovat kaikkein kätevimmät Itämeren ylitykseen, Raimo mainitsee lisäksi.
– Olemme ylpeitä esitellessämme seuraavan sukupolven ropax-laivat, jotka aloittavat liikenteessä vuonna 2023. Uutta ja ympäristöä säästävää teknologiaa edustavat suuret laivat eivät ainoastaan tuo mittakaavaetuja asiakkaillemme, vaan myös kuljetusten ympäristöjalanjälki pienenee. Pyrkimyksemme parantaa jatkuvasti sekä toiminnallista että taloudellista tehokkuutta varmistaa, että voimme jatkaa investointeja laivastoomme ja kasvaa asiakkaidemme kanssa, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld.
Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelman seuraava merkkitapahtuma on Finncanopuksen vesillelasku tammikuussa 2023. Ropax-alusten luovutuksen odotetaan tapahtuvan vuoden 2023 kolmannen ja neljännen kvartaalin aikana. Uudisrakennusohjelmaan sisältyy myös kolme hybridiroro-alusta, jotka jo ajavat Finnlinesin reiteillä.
Alusten päästövähennystekniikka
- Maasähköliitäntä
- Pakokaasujen pesu
- Lämmöntalteenotto
- Akkuyksiköt
- Ilmavoitelujärjestelmä
- Automaattinen laivankiinnitys laituriin
- Painolastivesien käsittely
Tekniset tiedot, Finnsirius / Finncanopus
Laivatyyppi: Rahtimatkustajalaiva
Valmistumisvuosi: 2023 Jääluokka: 1 A Super Pituus: 235,0 m Bruttovetoisuus: 64 600 Kuollutpaino: 11 500 Kaistametrit: 5 100 Suurin matkustajamäärä: noin 1 100 Matkustajahytit: 323 Reitti: Suomi–Ruotsi (Naantali–Långnäs–Kapellskär)