Finnlinesin vuosi 2022: ”Talouden epävarmuudesta huolimatta rahtimäärät melko hyvällä tasolla”

Finnlines kasvatti liikevaihtoaan 27 prosenttia edellisestä vuodesta. Investointiohjelma uusiin ympäristöystävällisiin aluksiin etenee. Konsernin laivasto kasvaa jälleen tänä vuonna, kun kaksi uutta ropax-alusta aloittaa liikennöinnin.

Ensimmäinen yhtiön kahdesta uudesta rahti-matkustajalaivasta aloittaa liikennöinnin ensi syksyä reitillä Naantali–Långnäs–Kapellskär. Kuva: Finnlines

Finnlines-konsernin liikevaihto raportointikaudella oli 736,1 (579,9) miljoonaa euroa, jossa on lisäystä 27 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Varustamotoiminta ja merikuljetuspalvelujen liikevaihto oli 712,1 (555,3) miljoonaa euroa, josta matkustajatoiminnan tuotot olivat 68,7 (47,8) miljoonaa euroa. Satamatoimintojen liikevaihto jäi hieman edellisvuotta pienemmäksi ollen 46,2 (47,0) miljoonaa euroa. Lastimäärien kasvu tasoittui vuoden loppupuolella, kun taas polttoaineen huomattavan hinnannousun seurauksena rahtiin liittyvä polttoainelisä on ollut vertailuvuotta korkeammalla tasolla. Yksityismatkustajien määrä kasvoi huomattavasti edellisestä vuodesta.

Raportointikauden tulos oli 133,3 (74,1 vuonna 2021) miljoonaa euroa.

– Ukrainan sota, kiihtyvä inflaatio, korkojen nousu ja huimasti nousseet energiakustannukset heikensivät maailman ja Suomen taloutta. Ottaen talouden epävarmuuden huomioon rahtimäärät olivat kuitenkin melko hyvällä tasolla vuonna 2022. Finnlines kuljetti 750 000 rahtiyksikköä, 138 000 autoa ja 648 000 yksityistä ja rahtiin liittyvää matkustajaa, toimitusjohtaja Tom Pippingsköld kommentoi tulosta.

Konsernin palveluksessa oli raportointikauden aikana keskimäärin 1 679 (1 555) henkilöä, joista merihenkilöstöön kuului 959 (858) työntekijää ja maahenkilöstöön 720 (697) työntekijää. Henkilöstömäärä raportointikauden lopussa oli yhteensä 1 657 (1 619), josta merihenkilöstöä 938 (931) ja maahenkilöstöä 719 (688).

Näkymissään vuodelle 2023 konserni on asettanut tulostavoitteekseen viime vuoden tuloksen ylittämisen.

Laivasto kasvaa edelleen

Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennuksiin kohdistuva investointiohjelma eteni Kiinassa. Vuonna 2022 Finnlines vastaanotti kaikki kolme hybridiroro-laivaa (Finneco I, II, III), jotka aloittivat Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajan liikenteessä.

– Kun kolme uutta Eco-luokan hybridirorolaivaa aloitti Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajan liikenteessä, useita laivoja siirrettiin muille reiteille. Joitakin muutoksia oli tehty jo, kun kaikki Venäjän toiminnot keskeytettiin maaliskuun alussa, Tom Pippingsköld kertoo.

– Nämä kolme jättikokoista roro-laivaa, joihin on asennettu huipputeknologiaa, eivät tarjoa ainoastaan mittakaavaetuja asiakkaille, mutta myös ympäristöjalanjälki on pienentynyt. Heinäkuussa Finnlines avasi Irlannin Rosslaren ja Belgian Zeebrüggen välille uuden rahtireitin, joka on tärkeä yhteys Irlannin, Manner- ja Pohjois-Euroopan välillä. Markkinat ottivat reitin hyvin vastaan ja pienempi roro-alus korvattiin pian suuremmalla, jossa on lähes 4 200 kaistametriä rahdille.

Kahden ekotehokkaan ropax-laivan (Finnsirius ja Finncanopus) rakentaminen jatkuu Kiinassa.

– Kumpikin alus on laskettu vesille ja niiden odotetaan saapuvan vuoden 2023 kolmannen ja neljännen kvartaalin aikana. Alukset alkavat liikennöidä Suomen ja Ruotsin välillä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä. Kun muut varustamot ovat sulkeneet linjojaan, Finnlines on vakuuttunut siitä, että asiakkaamme hyötyvät yhdistetystä rahdin ja matkustajien kuljetuksesta.

– Superstar-laivat kasvattavat rahtikapasiteettia 30 prosenttia ja matkustajakapasiteettia 50 prosenttia Suomen ja Ruotsin välisellä reitillä ja ne tarjoavat enemmän palveluja kuin nykyiset kaksi alusta. Finnlines keskittyy jatkossakin rahtiin, mutta tällä reitillä panostamme myös entistä laajempaan matkustajasegmenttiin, kuten jalkamatkustajiin. Uudenaikaiset, korkealuokkaiset rahti-matkustajalaivat tarjoavat houkuttelevan matkustusvaihtoehdon Ahvenanmaalla asuville, jotka ovat riippuvaisia säännöllisistä meriyhteyksistä, sekä Ruotsista ja Suomesta matkustaville.

– Investoimme jatkuvasti uusiin laivoihin ja tuomme lisäkapasiteettia Itämeren, Biskajan ja Pohjanmeren liikenteeseen. Investoimme myös ympäristöteknologiaan täyttääksemme EU-säännöstöt ja IMO:n suositukset ja alentaaksemme hiilijalanjälkeä ja muita ilmapäästöjä tehokkaammin kuin vanhempien laivojen tekniikka mahdollistaa. Koska Finnlinesin laivasto kasvaa, Suomen lipun alla on 200 uutta työpaikkaa avoinna. Finnlines on valmis palvelemaan asiakkaitaan vastuullisella laivastollaan vuonna 2023 ja pitkälle eteenpäin tulevaisuudessa.

Vaula Aunola

Finnlinesin toinen uusi ropax-alus Finncanopus laskettiin vesille Kiinassa

Jaa artikkeli