LVM:n käynnistämä hallinnonalan virastouudistus tähtää Trafin, Viestintäviraston ja Liikenneviraston viranomaistehtävien yhdistämiseen samaan organisaatioon vuoteen 2019 mennessä. Uudistuksessa on myös ehdotettu, että meriliikenteenohjaukselle perustetaan erityistehtäväyhtiö.
– Mielestäni meriliikenteenohjaus tulisi kuitenkin yhdistää jo olemassa olevaan erityistehtäväyhtiöön, joka jo toimii meriturvallisuuden alalla eli Finnpilotiin, toimitusjohtaja Kari Kosonen sanoo.
– Synergiat ovat jo lyhyelläkin aikajänteellä selvät ja pidemmällä aikajänteellä vielä selvemmät. Asiakas myös saisi palvelunsa yhdeltä luukulta ja tämä mahdollistaisi myös kokonaan uusien palveluiden tuottamisen, joiden pohjalle voisi rakentua maailmankin mittakaavassa poikkeuksellista osaamista. Voidaan puhua meriturvallisuuden kiihdyttämöstä, joka hyödyntäisi maksimaalisesti digitalisaatiota ja meriturvallisuusosaamista.
Kosonen kertoo, että Finnpilotin arkea ovat prosessien ja teknologian kehitystyö.
– Meille ei riitä, että lain kirjain täyttyy, luotsaus toteutuu ja asiakas maksaa laskunsa. Haluamme luoda arvoa sidosryhmillemme, Kosonen sanoo. Viime vuonna otettiin käyttöön mPilot-seurantajärjestelmä, jonka avulla luotsauksesta saadaan reaaliaikaista tietoa aina sen aloituksesta asiakaspalautteeseen asti.
– Uuden järjestelmän tulon myötä meklareiden laskutusajat nopeutuivat olennaisesti ja luotsien työ- ja lepoaikojen seuranta parantui. Lisäksi järjestelmään tallentuvat poikkeamatiedot hyödyttävät niin varustamoita kuin meriturvallisuustutkimustakin.
– Parhaillaan kehitämme yhteistyössä sidosryhmiemme kanssa Pilot Online -järjestelmää, jota koekäytämme kesällä muutaman yrityksen kanssa, ja lähitulevaisuudessa kaikki meklarit saavat käyttöönsä oman portaalin, jonka kautta he voivat päivittää luotsitilaukset ja alusten ennakot itsenäisesti suoraan Finnpilotin toiminnanohjausjärjestelmään. Tämä tehostaa myös meidän toimintaamme, kun pystymme tarkemmin ennakoimaan alusten aikatauluja ja suunnittelemaan työnkulkuja.
Rinnakkainen navigointi järjestelmä turvaa
– Finnpilotissa on jo muutaman vuoden ajan etsitty luotsien käyttöön laivojen omista navigointijärjestelmistä riippumatonta kannettavaa navigointisovellusta. Testikäyttöjen perusteella työkaluksi valittiin Transas Pilot PRO, jota käytetään iPadillä, luotsausjohtaja Sanna Sonninen kertoo.
– Valintaan vaikuttivat Transaksen helppokäyttöiset ja tarkat sekä säännöllisesti päivittyvät Tx-97 karttamateriaalit, jotka kattavat myös Saimaan syväväylästön sekä Saimaan kanavan. Pilot PRO tukee myös S-57/63-karttoja ja tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää myös aluksen navigointijärjestelmän tietoja niin sanotun Pilotplugin kautta.
– Sovellus ei tietenkään korvaa laivojen omia navigointijärjestelmiä, mutta on niistä riippumaton, mikä lisää turvallisuutta mahdollisissa häiriötilanteissa ja siihen voidaan tallentaa ennakkoon tietoja esimerkiksi satamien syvyyksistä ja väylien hankalista osuuksista.
teksti ja kuva: Vaula Aunola
Pilot Online työpaja kokosi meklarit ja luotsinvälittäjät yhteen
Uuden järjestelmän tavoitteena on myös saada luotsintilausta koskevat tiedot paremmin ajantasaisiksi. Työpajassa oli mukana sovelluskehittäjiä, Finnpilotin luotsinvälittäjiä ja laivanselvittäjiä.
Meklariyrityksistä olivat edustettuina mm. Euroports, GAC Finland, Hacklin, Rauanheimo, Hangö Stevedoring ja Yara. Pilot Online esittelyn jälkeen meklarit pääsivät käytännössä kokeilemaan luotsintilauksen tekemistä uuteen järjestelmään. Finnpilotin luotsinvälittäjät ottivat koetilauksia vastaan ja testasivat omalta osaltaan sovelluksen toimivuutta.
Hacklinin Juhana Köykän mukaan kokonaisuus oli positiivinen. Palvelu on simppeli ja helppokäyttöinen. ”Eniten minua huolettaa se, että tietoa alusten liikkumisesta on monessa päällekkäisessä järjestelmässä: meidän laivalistassamme, Portnetissa ja nyt sitten Pilot Onlinessa. Odotan kovasti, mitä luvattu Portnet-integraatio tuo tähän uudistukseen.”
GAC Finlandilta mukana oli Ilkka Holmroos. ”Kehitys on sähköiseen suuntaan. Sitä tämäkään konservatiivinen ala ei voi välttää. Pilot Online on minusta informatiivinen ja yksikertainen käyttää. Hyvä uudistus, jos helpottaa kaikkien työskentelyä. Toki on hyvä, ettei olla vain tämän varassa, vaan puhelimella voi myös soittaa!”
”Kyllä siitä hyvä tulee!” totesi Europortsin Paula Lahtinen aurinkoisesti. ”Paljon on vielä tehtävää, mutta on kiva, että pääsemme jo tässä vaiheessa mukaan vaikuttamaan palvelun kehittämiseen. Olen hyvin otettu koko tämän tilaisuuden positiivisesta hengestä.”
Työpajassa kerättiin käyttäjien kokemukset yhteen ja ne huomioidaan Pilot Onlinen jatkokehityksessä. Tavoitteena on, että kesän aikana pari meklariyritystä on mukana ”pilottikäyttäjinä” ja tästä kerätään lisää kokemuksia. Kaikkien asiakkaiden käyttöön tilausjärjestelmä pyritään saamaan tämän vuoden aikana.